deeg rijzen in stoomoven

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
karolien

deeg rijzen in stoomoven

Bericht door karolien »

Hallo!
Ik ben een echte amateur in koken en bakken. Maar wil toch graag zelf een brood leren bakken.
Thuis heb ik een combi stoomoven. Hierop staat dat je het deeg kan laten rijzen. Volgens het boekje moest ik het deeg 2 maal laten rijzen. De eerste keer een 30 tal minuten, nadien eventjes kneden en dan opnieuw laten rijzen voor een 40tal minuten. Maar helaas is mijn brood mislukt. Het was niet voldoende gerezen.
Heeft er iemand ervaring met het rijzen van een deeg in een stoomoven? Zoja, help me!!
Heel erg bedankt!!
Gebruikersavatar
Miki

Re: deeg rijzen in stoomoven

Bericht door Miki »

Ik heb geen ervaring met stoomovens, maar misschien kan ik je toch op weg helpen. Los van stoomoven laat je over het algemeen het brood tweemaal rijzen. De eerste keer na het kneden laat je het brood rijzen totdat het tweemaal de volume
heeft gekregen van het oorspronkelijke deeg. Zonder stoomoven duurt dit, afhankelijk van de temperatuur, ongeveer een uur. Hierna vorm je het deeg tot een broodvorm en laat je het een tweede keer rijzen. De tweede keer rijzen duurt korter dan de eerste keer. En je bakt het vervolgens af.

Met een stoomoven kun je neem ik aan de temperatuur instellen tussen de 25 en 28 graden, waardoor je een snellere rijstijd hebt. Maar zelfs dan vind ik 30 minuten voor de eerste keer rijzen erg kort. Ik neem aan dat je gist gebruikt en geen zuurdesem.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: deeg rijzen in stoomoven

Bericht door miesje1959 »

Toch vind ik het lastig die verschillende namen omtrent het rijzen.