Brood bakken

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maryleen

Brood bakken

Bericht door maryleen »

Kan er mij iemand helpen om een mooi brood te bakken in oven. Bij mij lukt het nooit :yugh:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood bakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Maryleen, welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek en dan pas vragen gaan stellen. Wil je dat nog even doen?

Dat het niet lukt om een mooi brood te bakken kan verschillende oorzaken hebben. Als je je recept + werkwijze hier vermeld dan kunnen we ernaar kijken. Zonder die informatie kunnen we er niks over zeggen waarom het je niet lukt.

Alle stappen van het broodbakken zijn even belangrijk, bijvoorbeeld als het deeg niet goed gekneed is zal het niet goed rijzen, als je het te lang laat rijzen kan het instorten en zo kan ik nog wel even doorgaan :G.

Lees de informatie op dit forum eens goed door, misschien dat je dan al antwoorden op je vragen krijgt. Kijk ook eens bij de recepten op het forum en ook op mijn blog zijn veel broodrecepten te vinden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Brood bakken

Bericht door bakplaat »

Maryleen...

Van mij ook hartelijk welkom hier op het forum.

Het is idd. nuttig dat ons je recept laat weten. Maar stel dat je een goed deeg van een goed recept hebt. Dan is het belangrijk te weten hoe je daarmee verder moet/kunt. Kijk maar eens naar mijn Fotoserie/Busbrood...

Afbeelding
...die ik al enkele jaren geleden gemaakt heb. Maar let op, dat je je niet vastklampt aan de aangegeven rijs/baktijden. Deze kunnen per keer( licht) verschillen wat betreft de omstandigheden, zoals oa. de soort/kwaliteit van bloem/meel, het kneedproces, de deeg en omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid etc. Belangrijk is dat je leert het deeg te volgen, waarbij je ogen en handen de beste instrumenten zijn.

Succes! En laat hier je resultaten zien. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie