Afbak brood maken

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
char30982

Afbak brood maken

Bericht door char30982 »

Wij eten het liefst vers brood. (ik weet het, mijn gezin is vreselijk verwend, haha). Dus ik bak iedere dag brood.
Invriezen van brood vinden wij minder lekker, maar om toch wat brood op voorraad te hebben op een dag waarop ik weinig tijd heb dacht ik, misschien is het mogelijk om brood half te bakken en op de dag van eten af te bakken.
Na het half af bakken wil ik het in de vriezer bewaren. Een beetje het idee van afbakbroodjes uit de winkel zeg maar.
Is dit ook mogelijk en kan dat met alle brood recepten of zijn er bepaalde broden of kleine broodjes waarbij dat beter lukt of juist niet bij lukt?
Wie heeft raad voor mij zodat ik mijn gezin iedere dag kan laten genieten van vers brood.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Afbak brood maken

Bericht door Levinebaktbrood »

Het brood moet wel gaar en uitgerezen zijn als je het voorbakt. Dus op lagere temperatuur bakken dan normaal zodat het niet bruin wordt maar wel gaar. Bijv. op 150 C. Invriezen als het afgekoeld is en als je het wilt eten eerst laten ontdooien en dan op normale temp afbakken zodat het bruin wordt. Het op deze manier voorbakken gaat het beste met brood met een knapperige korst.

Maar waarom zoveel moeite? Je kunt het ook afgebakken invriezen, laten ontdooien en ± 5 minuten 'oppiepen' in hete oven zodat korst weer knapperig wordt. Smaakt hetzelfde als versgebakken of voorgebakken brood. Zo doe ik het altijd.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
char30982

Re: Afbak brood maken

Bericht door char30982 »

Mijn kinderen vinden het brood dan toch minder lekker. Vooral de jongste van 2,5 jaar proeft verschil en zij is echt mijn grootste fan. Daarom wilde ik dit een keer proberen.
Is de baktijd dan wel hetzelfde als in jouw recepten dus alleen de temperatuur naar beneden brengen naar 150 graden?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Afbak brood maken

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja, klopt :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
char30982

Re: Afbak brood maken

Bericht door char30982 »

Dank je wel Levine. Ik ga het proberen en kijken of ik nu mijn kleine grote fan wel tevreden houd.
Gebruikersavatar
BroodenSchrijver
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 10:41

Re: Afbak brood maken

Bericht door BroodenSchrijver »

Hoi Levine,

Hoe lang moet ik een brood van 500gr half afbakken op 150graden zodat deze gaar wordt?
Heb een rofco b40.
Hoor graag van je :-)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Afbak brood maken

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum Broodenschrijver. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek. Wil je dat nog even doen?

Brood van ± 500 gram bak je gaar in ± 30 minuten. Ik bak ook in de Rofco, maar bak ze op ± 200 C. Bak ze dan niet te donker af (temperatuur evt. na 20 minuten naar 50 C) en vries ze in. Voor het serveren even laten ontdooien en dan nog 6 - 8 minuten op 200 C in de oven om ze op te piepen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie