Aangepaste voertijden zuurdesem

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Warrior4Jah
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 jun 2014, 22:36

Aangepaste voertijden zuurdesem

Bericht door Warrior4Jah »

Ik wil het zachte witbrood recept met zuurdesem van Levine gaan proberen. Mijn zuurdesemstarter is klaar voor gebruik, dus dat moet lukken.
In het recept staat er dat ik deze eerst 3x moet voeren na plus minister 8 uur.

Nu komen deze tijden gewoon niet uit. Ik kan als ik hier om 17.00 mee start er dan om 01:00 weer voeren. Nu kan dit met dit warme weer ook 0:00 zijn, maar dan red ik het niet kwa slaap als ik de volgende dag om 6.30 de wekker gaat en 7.00 in de auto moet zitten.

Nu dacht ik het volgende. Zuurdesem moet elke dag ververst worden (pakweg 24 uur). In de koelkast hoef je pas na 7 dagen te verversen. Betekend dit dat ik simpelweg hetzelfde resultaat bereik door zuurdesem na 2 en een beetje dag te voeren? Of simpelweg 24 uur in de koelkast en dan 4.5 uur buiten de koelkast te houden en dan.. Etc. :grin:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Aangepaste voertijden desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt ook in 1 keer de benodigde hoeveelheid desem maken. Zo doe ik het zelf ook tegenwoordig.

Je hebt 411 gram desem nodig voor het recept. Neem 50 gram desem uit de voorraadpot en vul dat aan met 181 gram bloem en 181 gram water = 412 gram desem. Dat laat je 8 - 12 uur op het aanrecht staan totdat het (ruim) verdubbeld is en dat gebruik je in het deeg.

Vul de pot waaruit je de 50 gram hebt genomen weer aan met bloem en water en zet die weer in de koelkast.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Warrior4Jah
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 01 jun 2014, 22:36

Re: Aangepaste voertijden desem

Bericht door Warrior4Jah »

Aha! Dat scheelt enorm tijd; goede tip :).
Plaats reactie