bedtijd en brood nog te warm om te snijden

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Piekie81
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 15:16

bedtijd en brood nog te warm om te snijden

Bericht door Piekie81 »

Ha allen,
als ik 'dagelijks' brood bak, stop ik het altijd gesneden in de vriezer. We pakken dan steeds zo veel sneetjes als we nodig hebben. Nou doet zich wel eens de volgende situatie voor:
Als de dag, of het rijsproces, anders loopt dan verwacht, maar we wel nieuw brood nodig hebben, komt het wel eens voor dat het brood pas halverwege de avond de oven in gaat. Op het moment dat we dan naar bed gaan, is het brood nog te warm om goed te kunnen snijden.
Hoe lossen jullie dit op? Toch het brood snijden? Of het op de een of andere manier inpakken (hoe?) zodat het verder kan koelen en niet uitdroogt of zompig wordt? Of is er nog een andere manier?

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Alexandra

Re: bedtijd en brood nog te warm om te snijden

Bericht door Alexandra »

Ik laat mijn broden meestal dan op het afkoel rek liggen en dek ze af met een schone theedoek.
Die leg ik er los overheen.
De volgende dag worden ze dan gesneden.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: bedtijd en brood nog te warm om te snijden

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik doe het net zo als Alexandra.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: bedtijd en brood nog te warm om te snijden

Bericht door Judith1973 »

Ik neem de broden mee boven, zet ze op de slaapkamer neer. 's Nachts word ik altijd een paar keer wakker en verpak ze dan in plastic als ze afgekoeld zijn en snijd ze dan de volgende ochtend en gaat alles de vriezer in.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: bedtijd en brood nog te warm om te snijden

Bericht door lekkermelig »

:kwijl: Slapen in de lucht van vers brood? Ze zeggen dat je niets ruikt als je slaapt, maar ik moet het toch echt een eind uit de buurt hebben :G anders zou ik er inderdaad wel wakker van worden.
Gelukkig bak ik niet vaak 's avonds, en brood snijden voordat het in de vriezer gaat al helemaal niet. Niet dat ik niet zinvol vindt, maar ik ben gewoon iets te lui na een dagje bakken om dan ook nog tien broden achter elkaar te gaan snijden. Ik bak wat kleinere broden, die snel genoeg op gaan :-) Snijden mogen ze zelf doen :D, en als er dan eens iets overblijft maken we gewoon panzanella. Mjam.....daar zou je je verse brood bijna voor laten staan

Wil



Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: bedtijd en brood nog te warm om te snijden

Bericht door Judith1973 »

Met taarten die ik 's avonds bak doe ik hetzelfde. Vind het heerlijk om met de lucht van versgebakken appeltaart in slaap te vallen of 's ochtends wakker te worden.
Plaats reactie