wie?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Gesloten
Gebruikersavatar
Janny

wie?

Bericht door Janny »

Een van jullie vroeg mij wát precies ik niet begrijp in het omrekenen.
Ik wil het hier erg graag over hebben ( als ik even de rust ervoor heb) want het stoort me enorm dát ik sommige dingen niet begrijp! Boos op mezelf, ben namelijk van nature een doorzetter.

Maar ik weet niet meer wie me dit vroeg!? :oops:
Ballie?????

Mag ook in pb hoor als dit vervelend is.
Gr
oma Jans
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: wie?

Bericht door ghost »

Volgens mij was dat Lekkermelig die dat zei zie deze link http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=3370
en kijk naar de derde topic
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: wie?

Bericht door lekkermelig »

Nou ja,
Barst maar los. Ben benieuwd wat er niet duidelijk is. Er is vast wel iemand op het forum die het dan wel duidelijk kan maken

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: wie?

Bericht door Ballie »

Volgens mij heb ik het ook gezegd. Maar ik heb er ook bij gezegd dat we dan zouden proberen om het op een andere manier uit te leggen. Ik wil Janny gewoon helpen om het te begrijpen. Dus het is zeker niet kwaad bedoeld.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: wie?

Bericht door luuk55 »

Wat ik op de lagere school over procenten geleerd heb is, als je 1% van 100,00% wil hebben verplaats je de komma 2 plaatsen naar links dan hou je 1% over en hoef je ook niet moeilijk te doen met de verdere berekeningen.
Met andere woorden 500,00 wordt 5 enzovoort.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: wie?

Bericht door Ballie »

Voor 1%, 10% e.d. werkt dat wel, maar wanneer je andere percentages nodig hebt komt er toch wat meer rekenwerk bij kijken.

Nog anders wordt het wanneer je wilt weten hoeveel procent iets is. Of wanneer je een bepaalde hoeveelheid meel nodig hebt waar bijv. een percentage gluten aan moet worden toegevoegd. Als je bijv. 200 gram meel nodig hebt en daar 12% gluten (of wat dan ook) in moet zitten, dan kun je 200 gram meel nemen en 24 gram gluten toevoegen, maar dan heb je 224 gram terwijl je op 200 gram uit wil komen. Je wilt dus weten hoeveel meel en hoeveel gluten je nodig hebt om op 200 gram uit te komen. Je zult dan toch serieus moeten gaan rekenen. Maar als je je daar even in verdiept, blijkt 't helemaal niet zo moeilijk te zijn. Als het maar goed wordt uitgelegd.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: wie?

Bericht door luuk55 »

Ballie,
Dat klopt natuurlijk helemaal, maar in geval van omrekenen van een recept oid gaat het natuurlijk prima.
Ik zie de meest ingewikkelde berekeningen voor bij komen en in zo'n geval kan ik me voorstellen dat het heel ingewikkeld overkomt terwijl als je redelijk kan rekenen het wel mee valt.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: wie?

Bericht door Ballie »

Ik ben ook altijd heel slecht geweest in rekenen. Had er zelfs een hekel aan en probeerde het zoveel mogelijk te ontlopen. Maar op een gegeven moment had ik het nodig voor mijn werk en ben ik er gewoon maar eens voor gaan zitten.

Veel uitleg vragen, veel uitzoeken en veel oefenen. Net zo lang tot ik het door had en 't snapte. Heeft we leven geduurd, maar vergeten doe ik het niet zo snel meer.

Het belangrijkste is dat je snapt hoe een berekening werkt. Als je zover bent begrijp je niet meer waarom het eerder nooit wilde lukken...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Janny

Re: wie?

Bericht door Janny »

Ik volg het hoor! Maar heb even geen tijd. Logeetjes. ( oma he) :grin:
En als ik ze laat " helpen" wordt het weer niks! :G
Gebruikersavatar
Janny

Re: wie?

Bericht door Janny »

Ik laat het " rekenen" nog even voor wat het is hoor! Eerst maar beter oefenen met kant en klare recepten. Ik ken mezelf. Meld me wel als ik een vastlopers heb.
Fijne dag!
Jans
Gesloten