Stoom maken

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hiha

Re: Pizzasteen bij de L*dl

Bericht door hiha »

Toch nog een extra vraag: zit er veel verschil tussen stoom maken in je oven en je brood voordat je het in de oven schuift nat maakt (met bv een plantenspuit)?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Pizzasteen bij de L*dl

Bericht door lekkermelig »

Ik zou niet je brood natmaken, maar stoom in de oven genereren. Dat kan met een plantenspuit, maar dat werkt nog veel beter door vooraf een bakje met schroeven of andere ijzerwaren (schakels van een oude fietsketting of zo) mee te verwarmen. Sommige mensen (inclusief ikzelf) doen/deden dit ook met kiezelstenen, maar die kunnen uit elkaar spatten, dus dat is niet aan te bevelen. Bij stoom maken in je oven moet je wel goed opletten of je oven daar wel tegen kan ivm elektronica en lampjes die niet moeten springen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Stoom maken

Bericht door Soepkipje »

Of een paar ijsklontjes (evt in een bakje) op de de bodem van de oven gooien.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
hiha

Re: Stoom maken

Bericht door hiha »

Bedankt voor de info.
Ben beetje terughoudend met stoom in mn oven.Heb het wel paar keer gedaan, maar weet niet of die ertegen kan. En daar kom je vast pas achter, nadat je oven stuk is gegaan ;)
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Stoom maken

Bericht door Judith1973 »

Ik giet kokend heet water in een ovenschaal die op de bodem van de oven staat. Heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat je oven daar stuk van kan gaan.

Als je het deeg nat spuit met een plantenspuit, is 1x dan voldoende of moet je dat een paar keer doen (dus ook als het brood al in de oven staat)?
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: Stoom maken

Bericht door 24zeven »

Waarom gaat hij kapot dan?...
Je moet het niet op elektrische componenten spuiten, maar een oven hoort er tegen te kunnen.

Als je lasagne in de oven zet dan komt er ook vocht vrij....
En bij sommige gerechten gaat het er zelfs overheen en dan mag de oven ook niet direct stuk gaan.

Hier ook kokend water op de onderplaat van de combi magnetron.
Gebruikersavatar
Alexandra

Re: Stoom maken

Bericht door Alexandra »

Ik heb ook een oude ijzeren bakplaat op de bodem staan.
Ik vul die met water en laat het tegelijk met de oven opwarmen.
Ik kan mijn oven op een soort van stomen zetten, hij houdt de stoom dus vast en laat het circuleren.
Hij maakt niet zelf stoom, moet dus wel water toevoegen 8-)

Wat ik me nog wel af vraag of je de gehele bak periode moet stomen of alleen de eerste 20 minuten bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Stoom maken

Bericht door lekkermelig »

Stoom heeft alleen zin in de eerste tien minuten. Het is vooral nuttig om het brood nog even lekker in de oven te laten rijzen. Dat gaat beter als de korst niet direct hard wordt. En je oven gaat echt niet meteen stuk met een beetje vocht, ovenschotels verdampen inderdaad ook. Je moet alleen niet gaan overdrijven en zaken op lampjes of andere zaken gaan spuiten. Wat dat betreft is een bakje met ijzer om water op te gieten of ijsblokjes wel een veiliger idee. Altijd erg oppassen met stoom, levert nare brandwonden als je niet voorzichtig bent!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Alexandra

Re: Stoom maken

Bericht door Alexandra »

Ja vertel mij wat met het uitkijken.....hoe vaak ik mn gezicht al niet verbrand heb met het openen van die deur ;S
Hard leers en iets met ezel en stenen.....
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Stoom maken

Bericht door Bakker Jo »

Ik heb ook ooit met bakjes en stenen geprobeerd maar het spatte ontzettend. Erg gevaarlijk.

Ik spuit nu met een plantenspuit op het deeg vlak voordat het in de oven gaat. Een dun laagje in twee richtingen, het deeg is echt een beetje nat. Ik heb altijd ovenrijs en de korst wordt mooi krokant. :2th:

Jo
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Stoom maken

Bericht door bakplaat »

lekkermelig schreef:
Stoom heeft alleen zin in de eerste tien minuten.
Het is vooral nuttig om het brood nog even lekker in de oven te laten rijzen. Dat gaat beter als de korst niet direct hard wordt.
Niet helemaal mee eens Wil ;B ...Stoom helpt idd. de ovenrijs te verbeteren en het moment van verwijderen is het beste zodra de korst begint te kleuren en je brood met een droge oven verder af te bakken.Zo krijg je een lekkere krokante korst aan je brood.
Maarrrrrrrrr er is ook nog een reden om zo goed als het hele bakproces 'onder stoom' te laten verlopen en dat is bij zacht Kleinbrood,zoals bijv. allerlei zachte Broodjes, Krentebollen etc. Die vragen doorgaans om een zacht korstje en worden na het bakken meestal ook nog bestreken met een kwastje met (Room)Boter.Waardoor ze ook nog eens mooi gaan glimmen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Rizzeria

Re: Stoom maken

Bericht door Rizzeria »

Hete stoom kan de emaille bekleding van de binnenkant van je oven in een seconde doen craquelleren, moet je volgens mij alleen doen als je een stalen binnenbekleding van je oven hebt. Of zie ik het verkeerd? Iemand ervaring met het verwoesten van de oven?
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Stoom maken

Bericht door brood daar zit wat in »

Bij mijn Siemens oven staat in de gebruiksaanwijzing dat er geen stoomtoegevoegd mag worden en er niks op de bodem mag staan...
Om die reden ook een 2de hands Rofco er bij gekocht. Heb wel een stoomoven waar ik wel water toe kan voegen maar daar kan ik alleen met hete lucht in bakken.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Plaats reactie