crackers

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

crackers

Bericht door lekkermelig »

Ik maak best wel regelmatig crackers. Weinig werk, snel te bakken, vooral als je de oven toch al aan hebt voor een stel broden, en met de juiste ingredienten heel smakelijk. Sommige crackers moet je heel dun uitrollen, je moet ze in ieder geval altijd zoveel mogelijk dezelde dikte geven om aanbranden te voorkomen.

Gisteren wat rozemarijn crackers gebakken volgens Hamelman. Dat gaat dus heel handig met de pasta machine
Afbeeldingcrackers met de pastamachine by Lekker Melig, on Flickr
En hier zie je ze gebakken:
Afbeeldingcrackers en knäckebrood by Lekker Melig, on Flickr

Links de crackers, rechts knäckebrod. Dat is een ander projectje, maar die lagen er toevallig naast.
Overigens ging het me hier vooral om de techniek. Het cracker recept is van Hamelman, maar ik heb ook een receptje van Ottolenghi, en die zijn VEEL lekkerder, maar moeten nog veel dunner uitgerold worden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: crackers

Bericht door miesje1959 »

Oh dat is handig om het met de pastamachine te doen. Maar dan moet je er wel een hebben natuurlijk.....
Welk recept heb jij gebruikt voor het knäckebrod?
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: crackers

Bericht door lekkermelig »

Het knackebrod recept heb ik op mijn blog staan. Qua hoeveelheden meel liep ik er nog wat mee te klooien. Ik gebruikte 2 cups tarwemeel, omdat mijn originele recept in cups stond. Een cup is ongeveer 120 gram bloem, maar ik heb ze niet nagemeten. Ik denk dat je er probleemloos een gram of 30 a 60 extra bij kan gooien, dat maakt het deeg een stuk handelbaarder.

Die pastamachine voor rozemarijn crackers heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. BIj het ottolenghi recept heb je iets ander deeg, iets lastiger te rollen ook, en het moet zo dun mogelijk (zegt men).
Dan komt zo'n pastamachine prima van pas op standje zes of zeven.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: crackers

Bericht door Anna »

Bedoel je het recept voor olijfoliecrackers van Ottolenghi uit Het Kookboek? Heb die toevallig afgelopen zaterdag gemaakt, zonder pastamachine want die heb ik niet. Had niet zoveel last met uitrollen, ging best makkelijk. Het ciappedeeg van weekendbakery was lastiger..

Zal straks een foto plaatsen, lukt nu niet.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: crackers

Bericht door lekkermelig »

Inderdaad, dat recept van ottolenghi. Het is niet zo moeilijk uitrollen, maar het is veel makkelijker om op gelijke dikte uit te rollen met een pastamachine. Dat zorgt ervoor dat je minder snel verbrande stukken krijgt.

Maar het is geen verplichting hoor, met een deegroller ben je weer wat flexibeler. Ik heb de ottolenghi crackers ook wel eens op volle breedte van mijn pasta machien gerold, dan kan je weer makkelijker nette rechthoekjes maken..

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: crackers

Bericht door Anna »

Hmm, verbrande stukken? Ik moest ze zelf iets langer dan de voorgeschreven 6 minuten bakken om ze knapperig te krijgen. Ik zie bij jou op schietplankjes liggen, bak je ze direct op de steen? Ik heb ze met de deegroller heel dun uitgerold en op een bakplaat met bakpapier gebakken, een richeltje boven de steen. (Dit keer wel heet, want al 2 ladingen brood gebakken)

Ottolenghi maakt ook geen gaatjes.. Heb het bij een paar wel gedaan, maar maakt niet echt uit. Heb me trouwens niet helemaal aan de voorgeschreven kruiden gehouden ;B Gebruikte pimenton ipv paprikapoeder en een hetepepers-tomaat-nogwat-poeder ipv cayennepeper. Het zijn crackers met pit geworden, haha. Bij een deel heb ik ook nog rozemarijn toegevoegd, waarbij ik bij 1/3 de olie en het zout vergat en bij 1/3 alleen het zout.. Dat krijg je als je eerst 3 soorten brood bakt en direct erna crackers probeert te maken en ondertussen ook nog wil zorgen dat de worteltaart er meteen na de crackers in kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: crackers

Bericht door lekkermelig »

Oei wat een kleine fluister lettertjes daar onder :G
Maar om ff duidelijk te zijn. Die crackers op mijn foto's waren van Hamelman, niet van Ottolenghi. En omdat het bakken van knäckebrod zo goed lukte op steen heb ik het dit keer eens op de steen geprobeerd. Sommige van mijn bakblikken gaan soms ook krom staan, dan wordt het al helemaal ongelijk qua warmte.
Mijn ottolenghi crackers had ik een vorige poging met de deegroller gedaan, nogal matig, en daarna met de pastamachien. Prachtig gelijkmatig, ik was blij.
En vervolgens op een blik, of ze nou ingeprikt waren of niet weet ik niet meer, want toen had ik mijn martelwerktuigje nog niet. Ik denk dat ik het met een vork gedaan had.
Maar korte samenvatting, die van ottolenghi zijn veel lekkerder, vooral als je ze zo dun mogelijk uitrolt.

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie