deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door Pollepel »

Beste medebakkers,

klein raadseltje voor mij, me deeg is net tijdens 2e rijs gaan scheuren. Ik heb volgens mij alles hetzelfde gedaan als ik gewent ben. Alle ingrediënten en kwaliteit hetzelfde.. Maar ja ik kan natuurlijk een foutje hebben gemaakt. Dat krijg je als je nog niet helemaal wakker bent.

Iemand een idee hoe dat zou kunnen komen? De kneedtijd is zeker weten goed gegaan.
teveel gist?
te warm deegtemp?
teveel ahoornsiroop?

Léon
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door stillekracht »

Het zou aan te weinig vocht kunnen liggen. Hoeveel procent vocht gebruik je een is dat op bloem of op meel?
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door Pollepel »

Gebruik altijd 725 gr water op 1100 gr speltmeel en speltbloem, 50/50. Is zo 66%.
daar komt nog 40 gr ahoornsiroop bij. Maar die telt denk niet mee. Maar ja het ging altijd goed. Vandaar dat ik het raar vond dat het scheurde tijdens 2e rijs.
Léon
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door Jean »

Ik denk dat jouw deeg te warm was. Ik gebruik in al mijn degen praktisch koud water.
Laatst gewijzigd door Ballie op za 18 apr 2015, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door stillekracht »

Vocht lijkt prima. Als je deeg inderdaad te warm is dan droogt de buitenkant uit tijdens het rijzen en kan het scheuren.
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door Pollepel »

Ik doe de 2 bakblikken altijd in een afgesloten kistje. Voordat ik ze daar in doen spray ik er eerst nog water op dus uitdrogen lijkt me sterk.
Ik gebruik wel altijd lauw water; groot deel koud water en klein deel kokend mengen. Misschien is het hier verkeerd gegaan. Of anders teveel gist afgewogen??
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door bakplaat »

Zo denk ik ook dat in dit geval het (te) warme water de boosdoener is. :mrgreen:
Zeker nu de omgevingstemperatuur ook steeds weer wat hoger wordt. ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
deedeejee
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 21:06

Re: deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door deedeejee »

Volgens mij is het de combinatie van net te warm deeg, en het besproeien met water..

Ik heb het ook een tijdje gehad, dat het deeg zo nu en dan tijdens de laatste rijs scheurde.
Later ben ik er achter gekomen dat als ik het deeg te nat maakte (voor het laten plakken van de maanzaadjes), dat het dan scheurde.
Ik gebruik nu geen water meer, maar een klein beetje zonnebloemolie, waarna het bij mij nooit meer voorkomt..
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: deeg gescheurd tijdens 2e rijs

Bericht door Pollepel »

Heb net 2 broden de oven in gedaan. 2e rijs is prima verlopen; brood op de gebruikelijke wijze gemaakt.
Zal inderdaad vorige keer iets mis hebben gedaan.

Bedankt voor jullie reacties.

Léon
Plaats reactie