Broodjes Insnijden

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

Heb deze foto eens goed bekeken...

Afbeelding

Afbeelding

En heb me er vanmorgen zelf een gemaakt...Het topje van de antenne van een oude defecte radio afgezaagd en daarvan het eind op de bankschroef plat gedrukt en iets omgebogen en aan het uiteinde er nog een haakje aangebogen.Daar kon toen heel gemakkelijk een scheermesje ingeklemd worden.

Afbeelding

Het werkt ook nog en heb er vanmiddag de Krokante pistolets mee ingesneden (op de foto links in het midden) :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Bakkersdochter »

Slim Cor. :2th: En het ziet er ook nog eens allemaal lekker uit. De pistolets zijn een beetje volslank hahaha.
Gebruikersavatar
dime

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door dime »

echt slim, dit ga ik zeker doen en het is niet moeilijk te maken,
:B:
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Ballie »

Ik ben zelf ook even aan 't hobbyen geweest en ben met het volgende op de proppen gekomen:

Benodigd:
  • Scheermesjes
    In mijn geval Gillette Super Silver, € 7,50 voor 10 stuks,
    maar het merk mag volgens mij niet uitmaken en dan kun je veel goedkoper terecht.
  • IJzerzaagje, geen idee hoe duur, had ik nog liggen...
    Zo'n kleintje voor een klein beugelzaagje,
    die passen precies door de openingen van het mesje
Met een tangetje de pennetjes uit het zaagblad getrokken en met wat moeite het zaagblad door de openingen van het mesje geschoven. De zaagtandjes werken wat tegen, maar dan kan het mesje ook niet te makkelijk losschieten... Alleen waar je het mesje vasthoudt, kun je denk ik het beste de tanden wegslijpen...

[url=http://gallery.shanai.nl/var/resizes/Materialen/DSC00949.JPG?m=1327871917][img]http://gallery.shanai.nl/var/thumbs/Materialen/DSC00949.JPG?m=1327871915[/img][/url][url=http://gallery.shanai.nl/var/resizes/Materialen/DSC00948.JPG?m=1327871814][img]http://gallery.shanai.nl/var/thumbs/Materialen/DSC00948.JPG?m=1327871812[/img][/url][url=http://gallery.shanai.nl/var/resizes/Materialen/DSC00947.JPG?m=1327871866][img]http://gallery.shanai.nl/var/thumbs/Materialen/DSC00947.JPG?m=1327871864[/img][/url]
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
gipskruit

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door gipskruit »

Wat zijn we creatief aan het worden :rofl: Maar goede ideeen .
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

Dat ijzerzaagje is ook unne goeie...Frans :2th: en zeker als je waar je 'm vasthoudt,zoals je zegt,de tandjes even wegslijpt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Levinebaktbrood »

Dan snij je je niet meer aan het mesje, maar aan de tandjes van het zaagje :crazy:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
valeria1966

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door valeria1966 »

Oef, wat een superidee :!: Eens zien waar ik die scheermesjes op de kop kan duiken rest me alleen de vraag hoe en waar bewaar je zo een mesje want ik zie mezelf al met veel pleisters gaan want ik ben niet het slimste koekie uit het pak soms... :oops:
Oh en cor ik weet niet of jij dat was die een zo een appelsteker (waarmee je de kern eruit steekt) uit elkaar boog voor kaiserbollen? Die heb ik nog steeds en werkt prima :2th:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

Valeria1966 Oef, wat een superidee Eens zien waar ik die scheermesjes op de kop kan duiken rest me alleen de vraag hoe en waar bewaar je zo een mesje want ik zie mezelf al met veel pleisters gaan want ik ben niet het slimste koekie uit het pak soms...
Oh en cor ik weet niet of jij dat was die een zo een appelsteker (waarmee je de kern eruit steekt) uit elkaar boog voor kaiserbollen? Die heb ik nog steeds en werkt prima


Hallo Valeria
Scheermesjes kun je bij elke drogist of warenhuis kopen.Ze zitten veilig (per stuk) verpakt in een doosje van 10 stuks.Dus een pakje pleisters erbij is echt niet nodig :G

En op onderstaande foto's zie je hoe ik mijn KAISER/KEIZERbroodjes maak en op de laatste foto de broodjes met het ''appelsteker''figuur.

Afbeelding
'' Steker'' gemaakt van een stukje plastic buis
Afbeelding
Keizersterfiguur in de bolletjes gestoken.
Afbeelding
KEIZER/KAISER broodjes afgebakken.

Afbeelding
En hier (vooraan op de foto) zie je broodjes met een figuur wat met de ''appelverdeler'' is aangebracht.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
valeria1966

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door valeria1966 »

Afbeelding
En toen ging ik naar de kringloop voor schaatsen voor mijn zoon en vond ik dit. Vijftig cent voor een mesje per stuk en 25 cent voor een extra twee mesjes die nog nieuw waren en ik was klaar. De oude mesjes eruit gehaald en weggegooit en de nieuw mesjes erin gedaan puur voor hygiëne idee in mijn hoofd en ik was klaar. :D

Het is altijd leuk om in de kringloop rond te snuffelen en ik doe dat dan ook enorm graag met leuke resultaten dus als jullie eens zin en tijd hebben? Gewoon eens naar binnen lopen je vind er echt soms nog nieuwe spullen. Ik heb daar ook eens nieuw in de verpakking nog een espresso aparaat gevonden en al heel veel bakvormen die nog nieuw zijn ook vaak dus wie weet? ;)
Gebruikersavatar
Chelle

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Chelle »

Zo lukt het ook http://hobbybakkerchelle.jimdo.com/foto-s/snijmesje/ met pvc koffie lepeltje aan het uit einde nog goed vast te houden. :2th:
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door kokkie ilse »

mss een hele domme vraag, maar ik wil het toch even weten
ik dacht dat je brood altijd moest insnijden met een scherp gekarteld mes? en hier zie ik allemaal super leuke in elkaar geknutselde scheermesjes en toen ik die voor t laatst zag waren die niet gekarteld :oops: wie o wie legt me dit uit ;)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

Op de eerste plaats Ilse...domme vragen bestaan niet :D, Verder heb ik hier op het forum ook wel gelezen dat het insnijden van een deegstuk met een gekarteld mes/je dient te gebeuren,maar heb daar zelf nog nooit van gehoord.Nooit tijdens mijn vakopleiding en nooit in de praktijk in geen een bakkerij. ;K daar deden we dit ook al met scheermesjes.Volgens mij krijg je met een gekarteld mes/je geen mooie strakke insnijding in je deegstuk en speelt het risico dat het eerder inzakt.Dus Ilse adviseer ik je om het ook maar zo te doen met een scheermesje of anders met zo'n afbreekbaar hobbymesje.

Ik vind het leuk te zien hoe creatief we bezig zijn geweest door op verschillende manieren houdertjes voor de scheermesjes te maken...De laatse toevoeging van Chelle is ook een super handige. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Jacqi »

Bakplaat, heeft de kromming van het scheermesje nog enige functie? Zelf gebruikt ik namelijk een recht scheermesje (die aan een kant scherp is) en ben hier wel benieuwd naar. Ook na het volgen van het andere "draadje" over insnijden van rustique pain....en het insnijden onder een bepaalde hoek.

Vast bedankt,
Jacqi.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

Doordat het mesje enigszins krom is,gaat het insnijden onder een hoek nèt iets handiger.Verder heeft de ''kromming'' weinig tot geen toegevoegde waarde.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door kokkie ilse »

vandaag maar eens geexperimenteerd met een stanleymesje het insnijden.
het ging niet echt soepel en bleef in het deeg hangen, dus nog geen mooie insnede en het zakte toen een beetje in...
balen, maar vooruit.
kan iemand zo met deze weinige info me vertellen wat ik beter of anders moet doen? moet ik het deeg vasthouden of juist niet.... lastig
is er mss ergens een flimpje waar ik het kan bekijken, waar iemand van weet?

groetjes
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Jacqi »

Hier is een van de vele filmpjes die er zijn........google zelf anders maar een op "deeg insnijden" en dan video's aanklikken.
Hier is er vast een: http://www.youtube.com/watch?v=sQk2f4b0cck
Je moet ook niet te bang zijn om te snijden.......

Succes,
Jacqi.

P.s. Bakplaat, nog bedankt voor je reaktie :2th:
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door kokkie ilse »

bedankt voor de tip, mss toch nog eens proberen...en idd gewoon durven (vind het idd nog wel eng, brood te vaak ingezakt :? )
blijft lastig hihih
Gebruikersavatar
Jacqi

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Jacqi »

kokkie ilse schreef:bedankt voor de tip, mss toch nog eens proberen...en idd gewoon durven (vind het idd nog wel eng, brood te vaak ingezakt :? )
blijft lastig hihih
Als je brood eenmaal goed "staat" (weet niet of dit de juiste technische benaming is ;S ) dan moet je het brood in kunnen snijden zonder dat het instort.
Dus goed op je tweede rijs letten....als je brood terugkomt zou het goed moeten komen.

Succes,
Jacq.
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door kokkie ilse »

ja dat is idd het knelpunt, maar vind het nog erg lastig.
het ene brood is vandaag niet ingezakt door het snijden het andere wel...
aldoende leert men toch ;)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Ballie »

Het is denk ik net als met pleisters, die moet je er ineens vanaf trekken anders gaat 't zeer doen...

Met insnijden werkt 't naar mijn bescheiden mening net zo. Als je te voorzichtig bent met insnijden, dan zul je al snel merken dat het mesje door het deeg wordt gegrepen, en het deeg aan het mesje gaat trekken, waardoor je geen mooie snede krijgt. Haal je het mesje er in 1 (snelle) haal doorheen, dan heb je daar al snel minder last van.

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen, dat bij het opmaken van het brood, de deeghuid goed op spanning komt te staan. Dan wijkt de deeghuid iets van elkaar bij het insnijden en heb je minder kans dat het mesje door het deeg wordt vastgehouden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door kokkie ilse »

bedankt is ook een heldere uitleg!
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door kokkie ilse »

het insnijden gaat ondertussen een stuk beter door alle tips! het zakt niet meer in en dat is erg fijn dus ;)
alleen stuitte ik net op een ander "probleem ;K " heb het brood ingesneden en naar mijn mening op het juiste tijdstip in de oven geplaatst, maar nou is het brood toch gescheurd op de rand van het broodbakblik. ik vermoed dat dit komt door de ovenrijs... maar dan zou hij toch niet moeten scheuren bij het bakblik, maar juist bij de sneden extra moeten wijken???
wie o wie kan t mij uitleggen wat ik blijkbaar niet goed heb gedaan???
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

Heb je het deegstuk na het ''opmaken''/oprollen wel met de naad midden/onder in de bus gelegd Ilse?

Afbeelding

Zo niet,dan zou het zomaar spontaan kunnen gaan scheuren.

Zie ook mijn complete...FOTOALBUM...''Broodbakken in de oven stap voor stap''
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door kokkie ilse »

Hoi bakplaat
ja dat heb ik ook gedaan, kan de naad ook nog deels zien aan de onderkant...dus dat is het ook niet ;B
bedankt iig voor je fotoalbum altijd leuk om te bekijken
groetjes
Gebruikersavatar
Desem

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Desem »

Van mij(desem) een ervaring bij het insnijden met een scheermesje.
Het mesje snijdt niet of niet diep in het deeg.

Knippen van mijn deeg gaat prima.
Het deeg is wellicht te vochting?
Juist het vochtgehalte van mijn deeg is niet altijd gelijk.
Door het gebruik van desem onstaan deze verschillen.
Volgende keer probeer het desemgedeelte eerste tot een droog deeg te maken en dan pas te kneden bij de rest(afgewogen bloem en water)

Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door CJ-Petra »

Nee.
Misschien gebruik je een bot mes.

Zorg bij het gebruik van desem dat je weet welke hydratatie je desem heeft, zodat je dat kan meenemen in de bakkersformule.
Laatst gewijzigd door CJ-Petra op vr 08 feb 2013, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door TigerManZ »

Geen ervaring met desem maar ik lees hier dat insnijden met een scheermesje erg goed gaat.
Vorige week gedaan en ik vind het niet meteen goed gaan, het deeg plakte juist aan het mesje.
Misschien het mesje nat maken?

Gisteren met de cursus hebben we geleerd dat dit het beste met een scherp kartelmes kan worden gedaan.
Dat werkte juist heel erg goed! Beter dan met het scheermesje bij mij thuis...
Dit was wel aan het begin van de 2e rijs en thuis met het scheermesje was het aan het einde van de 2e rijs.
Wellicht dat dit ook verschil uit maakt?

Gisteren geleerd dat insnijden aan het einde van de 2e rijs inzakken van het deeg tot gevolg kan hebben maar de breedte van de streep niet zo groot wordt.
Bij het insnijden aan het begin van de 2e rijs kan een erg brede streep worden, dat was bij mijn maanzaad brood goed te zien.
Daar zat alleen nog wat maanzaad aan de zijkanten van het brood...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door lekkermelig »

Als je scheermesje er niet doorheen komt is het waarschijnlijk niet scherp genoeg of ben je veel te voorzichtig (lees: langzaam met snijden). Soms vet ik mij mesje nog een beetje in met olie, dat maakt het nog wel iets makkelijker met snijden. Maar als je mes echt nieuw en scherp is hoeft het niet.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

TigerManZ schreef: ik lees hier dat insnijden met een scheermesje erg goed gaat.
Vorige week gedaan en ik vind het niet meteen goed gaan, het deeg plakte juist aan het mesje.
Misschien het mesje nat maken?
Gisteren met de cursus hebben we geleerd dat dit het beste met een scherp kartelmes kan worden gedaan.
Gisteren geleerd dat insnijden aan het einde van de 2e rijs inzakken van het deeg tot gevolg kan hebben maar de breedte van de streep niet zo groot wordt.
Han
Het insnijden doe ik ook altijd met een scherp scheermesje,waarvoor ik zelf een handvat gemaakt heb (zie pag.1/topic/foto) dus nooit met een kartelmes.Je kunt idd. zoals 'lekkermelig' ook zegt het mesje even dippen in olie,maar nat maken helpt ook al.Maar Han wat let je...probeer het gerust eens met een kartelmes.,zoals je het op de workshop geleerd hebt.

Over het tijdstip van insnijden zijn verschillende meningen onder sommige forumleden.Zelf doe ik het altijd na 2/3 van de verwachte {na}rijstijd. Je hoeft dan ook niet heel voorzichtig te werk te gaan,trek het mesje met een vloeiende beweging,snel en niet te diep door het deegstuk.Hier behaal ik altijd het beste resultaat mee zoals bijv. bij het brood rechts op de foto en...het deeg zakt ook niet in:

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door lekkermelig »

Cor,
Gebruik je dan geen rijsmandjes? Of mik je je broden op 2/3 al uit de mandjes?
Heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat je het brood snel de oven in wilt hebben zodra het uit de mandjes is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

Hallo Wil.
Deze beide zg. 'vloerbroden' zijn op de bakplaat gerezen en afgebakken...Ik gebruik nooit rijsmandjes,maar houd wel het deeg iets steviger aan (+/- 56-58% hydr.) ;K
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Ballie »

TigerManZ schreef:Gisteren geleerd dat insnijden aan het einde van de 2e rijs inzakken van het deeg tot gevolg kan hebben maar de breedte van de streep niet zo groot wordt.
Als het deeg inzakt dan is het deeg al te ver door gerezen (overrijs). Het kan dan eigenlijk niets meer hebben en zakt bij de minste verstoring al in.

Wanneer je het net voor het einde van de rijstijd insnijdt, zakt het deeg niet in, en doordat het deeg nog even door kan rijzen zal de snede ook nog wat breder worden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Linda

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Linda »

Klopt het dat een brood moet ingesneden worden omdat er anders geen ovenrijs kan plaatsvinden of heeft het een ander doel?
Zijn er bepaalde manieren waarop je een brood moet insnijden? Ik maak mijn broden in zo'n blauwe, ijzeren bakvorm dus langwerpige broden en snij er gewoon 3 keer in.

Sinds ik wat meer aan het lezen ben gegaan over het vormen van brood, rol ik mijn deeg nu ook uit, vouw ik de 2 flappen over elkaar, rol opnieuw uit en rol het deeg op. Maar sinds ik dat doe scheurt mijn brood als ik het snij. Rol ik het misschien niet strak genoeg op?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Ballie »

Het insnijden van het deeg wordt vooral gedaan om te voorkomen dat brood met veel ovenrijs uit zijn jasje scheurt. Je laat het deeg dan gecontroleerd scheuren op de plek waar jij het wil.

Daarnaast heeft insnijden het een cosmetische functie.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

Linda schreef: Sinds ik wat meer aan het lezen ben gegaan over het vormen van brood, rol ik mijn deeg nu ook uit, vouw ik de 2 flappen over elkaar, rol opnieuw uit en rol het deeg op. Maar sinds ik dat doe scheurt mijn brood als ik het snij. Rol ik het misschien niet strak genoeg op?
Of juist tè strak...teveel spanning op het deeg ;K
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakkerdick »

Ik heb ook van die een beetje kromme scheermesjes liggen die ik ooit bij King Arthur Flour had gekocht, maar geef nog steeds de voorkeur aan een loeischerp kartelmesje dat ik heb.Dat gaat eigenlijk altijd prima,en 'never change a winning team' denk ik dan. Ik lees dat anderen ook lekker werken met een kartelmesje ( kokkie ilse en anderen). Lekker blijven doen, zou ik zeggen, en zou ik ook tegen mezelf moeten zeggen. maar ik zeg het niet of ik luister niet, ik ga het toch weer eens proberen met het scheermesje. Daar bleef het deeg wel aan hangen. Scherp is het absoluut, misschien de grap met de olie of andere tips eens proberen of nog snellere halen geven.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Ballie »

Ik denk dat die snelle halen (en een schoon mesje) het belangrijkste zijn. Wanneer je het mesje langzaam door het deeg haalt, gaat 'ie aan 't deeg trekken en stroopt het op, waardoor het gaat rafelen...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakplaat »

...en inzakken :mrgreen:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door bakkerdick »

Ok, ik ga op snelheid trainen! Wel mijn andere hand een beetje uit de weg houden :Z:
Gebruikersavatar
Desem

Re: Broodjes Insnijden

Bericht door Desem »

De perfecte oplossing:

o.a. bij V&D. Een klein kartelmesje met kunststof beschermhoes. Merk Zyliss.
Werkt bij ons veel beter als de scheermesjes. Plakt beslist niet.
Het mesje nooit ergens anders voor gebruiken.
Ik weet het, alweer geen foto.
Plaats reactie