Tweede rijs in koelkast

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerry

Tweede rijs in koelkast

Bericht door Gerry »

Ik heb begrepen dat je de tweede rijs ook in de koelkast kunt laten plaatsvinden. Mijn idee is om de avond tevoren het brooddeeg klaar te maken tot en met het vormen van het brood en dan het bakblik of het gevormde brood in de koelkast te laten overnachten. De volgende morgen wil ik dit dan afbakken. Het gaat dan om gistbroden. Kan dit inderdaad en moet ik het brood voordat ik het in de koelkast zet nog wat voor laten rijzen? Moet ik het brooddeeg de volgende dag eerst op kamertemperatuur laten komen o.i.d. voordat ik het in de oven zet? En moet ik de hoeveelheid gist ook verminderen? Mijn kinderen zijn gek op zelfgebakken brood, maar doordat ik meer ga werken dreigt de hoeveelheid zelfgebakken brood minder te worden. Het bovenstaande idee zou dan uitkomst bieden!
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door stillekracht »

Daar is de koelkast niet bij nodig. Gewoon je hoeveelheid gist fors terug brengen (0,1%)
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Bakmiep »

Maar dan duurt de eerste rijs toch ook heel lang?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Levinebaktbrood »

Deeg kun je inderdaad in de koelkast zetten na het vormen. De 2e rijs vindt dan plaats in de koelkast. Gebruik niet meer dan 1% droge gist. Zorg ervoor dat de koelkast kouder is dan 7 graden C anders heb je nog kans op overrijs (te ver doorrijzen van het deeg). Gist gaat "slapen" beneden de 7 graden. Afhankelijk van hoe ver het deeg is gerezen kun je of direct afbakken of moet je het op kamertemperatuur nog door laten rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door stillekracht »

Bakmiep schreef:Maar dan duurt de eerste rijs toch ook heel lang?
Dat is toch de bedoeling mag ik aannemen als je het in de koeling wilt plaatsen?
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Bakmiep »

De vraag was om het vanaf de tweede rijs in de koelkast zetten en de eerste rijs niet. Dus vandaar mijn vraag over de eerste rijs.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door papagena »

Ja zo moet het. Ik vind dit bv een fijne methode om 's avonds al bolletjes te vormen en de tweede rijs in de koelkast te doen en 's ochtends tijdens het opwarmen van de oven eruit halen en met stoom afbakken.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door lekkermelig »

Kijk kijk kijk, Levine houdt zich ook weer met brood bezig in dit draadje :2th: :2th: :2th:
Het viel me gewoon op ;) Snap dat alle andere zaken veeeeeeeeeeeel belangrijker zijn, maar erg goed om te zien :G
Veel succes komende tijd met aansterken en vooral ook veel geduld en wijsheid daarbij ;B

En sorry, ik zal nooit meer een draadje van een ander kapen :oops:

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Bakmiep »

Zeker fijn om haar reactie te zien. Ik was net als Gerry ook benieuwd naar deze informatie. Ik ga het uitproberen.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Kijk kijk kijk, Levine houdt zich ook weer met brood bezig in dit draadje :2th: :2th: :2th:
Het viel me gewoon op ;) Snap dat alle andere zaken veeeeeeeeeeeel belangrijker zijn, maar erg goed om te zien :G
Veel succes komende tijd met aansterken en vooral ook veel geduld en wijsheid daarbij ;B
Wil
Daar werd ik nou ook zo blij van, Wil. :G :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Gerry

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Gerry »

Fijn die reacties. Had eerst de vraag op Levine haar blog willen plaatsen, maar omdat ik ervan uitging dat zij nog uit de running was dit forum opgezocht. En zie wat er gebeurd...... :D Ik ga het zo eens uitproberen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Levinebaktbrood »

lekkermelig schreef:Kijk kijk kijk, Levine houdt zich ook weer met brood bezig in dit draadje :2th: :2th: :2th:
Het viel me gewoon op ;) Snap dat alle andere zaken veeeeeeeeeeeel belangrijker zijn, maar erg goed om te zien :G
Veel succes komende tijd met aansterken en vooral ook veel geduld en wijsheid daarbij ;B

En sorry, ik zal nooit meer een draadje van een ander kapen :oops:

Wil
:G :G :G ja ja vanuit mijn luie stoel begin ik me weer met van alles te bemoeien ^)^.

Brood heb ik nog niet gebakken, zelfs geen paasbroodjes of paasstol. Dat is de volgende stap, om voor onszelf weer eens een broodje te gaan bakken. Het plan is om binnenkort wat ingredienten en kneder vanuit de workshopruimte weer naar huis te halen en dan langzaam op te starten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door brood daar zit wat in »

Fijn Levine!! Iedereen wordt er blij van dat jij het forum weer bezoekt en berichtjes plaatst!
Neem je tijd en als het je weer gaat lukken, heel veel plezier met het bakken van je eigen broodje. Wat zal dat weer heerlijk smaken...
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Claartje

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Claartje »

Laten jullie de bolletjes volledig rijzen in de 2de rijs? En dan in de koelkast ipv in de oven of is het de bedoeling dat ze nog wat narijzen in de koelkast? Dan weet ik een beetje op wel moment ze de koelkast in moeten.
Het recept met de verminderde gist en s nachts op 16 graden laten doorrijzen is hier niet goed gegaan, vandaar dat ik ook graag andere mogelijkheden bekijk.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Levinebaktbrood »

Vlaatje: bolletjes direct na het vormen op een bakplaat en goed afgedekt in de koelkast zetten. Niet eerst laten rijzen want het deeg rijst ook nog in de koelkast.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Claartje

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Claartje »

Ga ik dat van de week eens uitproberen, weer een excuus om bolletjes te mogen bakken
Gebruikersavatar
Cloggie
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: za 22 mar 2014, 12:15
Locatie: Hoogeveen

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Cloggie »

Ik doe het precies zoals Levine zegt (fijn om je hier te "zien" trouwens) en dat werkt prima!
Vanavond ga ik weer op deze manier om voor morgen kaiserbroodjes bij het ontbijt te maken.
Op zoek naar het lekkerste recept voor deze broodjes...
Gebruikersavatar
Claartje

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Claartje »

Laten jullie de broodjes vanuit de koelkast dan nog narijzen? Mijn koelkast staat op 3 à 4 graden, dus ik weet niet of de bollen s nachts wel volledig zullen rijzen.
Ook een kwestie van uitproberen uiteraard
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Levinebaktbrood »

Of deeg nog buiten de koelkast moeten narijzen ligt eraan hoe ver het al gerezen is. Het deeg is altijd leidend. Naar het deeg kijken :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
ellen
Gaat de goede kant op
Berichten: 88
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 17:09

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door ellen »

Welke temperatuur moet het deeg hebben als het uit de koelkast komt voordat het de oven in mag?

Groetjes,
Ellen
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Levinebaktbrood »

Ellen, als het deeg goed gerezen in de koelkast kan het direct de oven in. Als het nog niet ver genoeg gerezen is laat je het op kamertemperatuur verder rijzen totdat het goed is. Zou je deeg dat in de koelkast al voldoende is gerezen eerst nog weer op kamertemperatuur laten staan om warmer te worden dan heb je grote kans op overrijs = inzakken van het deeg als het afgebakken wordt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
ellen
Gaat de goede kant op
Berichten: 88
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 17:09

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door ellen »

Levine,

Bedankt! Ik kan weer verder.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Levinebaktbrood »

Succes :2th:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jron

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Jron »

Leuk, tijdklok op de oven en op zaterdagmorgen broodjes bakken.

Ga het volgend weekend eens proberen.
Gebruikersavatar
Cootje

Re: Tweede rijs in koelkast

Bericht door Cootje »

Hallo,

Dank jullie wel voor alle tips! Ben nog nieuw hier maar hier kan ik wat mee. Soms past het hele proces niet helemaal in mijn dagritme maar als ik het nu zo op kan lossen, is het natuurlijk super.

Groetjes Corine
Plaats reactie