invriezen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fieke

invriezen

Bericht door Fieke »

Wij bakken dagelijks een wit brood volgens het volgende recept:
1 kg bloem
1 EL zout
1 EL gist
550 ml water
klont boter

Dit lukt heel goed. Nu willen we dit brood invriezen, voor noodgevallen. Dit hebben we een aantal keer gedaan, maar als het dan ontdooit is, is het brood heel droog.

Heeft iemand een recept voor wit brood dat wel goed ingevroren kan worden. Of heeft iemand tips om ons eigen recept aan te passen?
Gebruikersavatar
zonnepit

Re: invriezen

Bericht door zonnepit »

´Gewoon´ wit brood eet ik niet zoveel, dus geen recepttips.
Maar waar je in ieder geval op moet letten, is dat het brood echt volledig is afgekoeld voor je het snijdt en invriest.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: invriezen

Bericht door Ballie »

De hoeveelheid water in dit brood is wat aan de lage kant. Voor 1 kilo bloem heb je minimaal 600 gram water nodig. Maar probeer het eens met volle melk, of met karnemelk. Dan wordt het brood ook minder snel droog.

Nog even tussendoor:

Wat is het eiwitpercentage van je bloem? Probeer een bloem te gebruiken met meer dan 11% eiwitten of voeg anders 1 á 2 procent glutenmeel toe.

Probeer het volgende recept eens:

1000 gram bloem
600 gram water
10 gram volle melkpoeder (Toko)
30 gram (room)boter
18 gram zout
10 gram droge gist (of 25 gram verse)

In plaats van water en melkpoeder kun je ook volle melk of karnemelk gebruiken. Hou er dan wel rekening mee dat je iets meer (5 á 10 procent) nodig hebt, maar voeg dat pas achteraf, in gedeeltes toe.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Fieke

Re: invriezen

Bericht door Fieke »

bedankt voor de tips, ik zal ze eens uitproberen. Ik heb eigenlijk nooit gelet op het eiwitpercentage van de bloem, maar zal het vanavond eens controleren.
Plaats reactie