vragen over brood

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

vragen over brood

Bericht door freggel33 »

Hallo allemaal,

Ik heb wat vragen:
[*]1 is dit de juiste plek?
[*]2 wanneer kan je een brood snijden? hoever moet het afgekoeld zijn? na hoeveel tijd is dat?
[*]3 hoe groot is het grootste brood wat je op de steen kan bakken in een B5 van Rofco? Micha zegt 2 kg, maar ik ben bang dat ik de stoombak dan eruit moet halen. En moet zo een brood langer in de oven als twee van 750 gram deeg?
[*]4 een miche, kan dat ook met gedroogde gist? of is die dan geen week houdbaar?

Ben benieuwd wie me verder zou kunnen helpen. Alvast mijn dank.

Paul
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: vragen over brood

Bericht door lekkermelig »

freggel33 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb wat vragen:
[*]1 is dit de juiste plek?
[*]2 wanneer kan je een brood snijden? hoever moet het afgekoeld zijn? na hoeveel tijd is dat?
[*]3 hoe groot is het grootste brood wat je op de steen kan bakken in een B5 van Rofco? Micha zegt 2 kg, maar ik ben bang dat ik de stoombak dan eruit moet halen. En moet zo een brood langer in de oven als twee van 750 gram deeg?
[*]4 een miche, kan dat ook met gedroogde gist? of is die dan geen week houdbaar?

Ben benieuwd wie me verder zou kunnen helpen. Alvast mijn dank.

Paul
Hoi Paul,
Brood snijden kan je het beste doen als het redelijk afgekoeld is. Dat is afhankelijk van vooral de grootte van het brood, en soms ook het soort. Een groot brood heeft wel een uur nodig om genoeg af te koelen, maar er zijn genoeg mensen die niet zo lang kunnen wachten :-) Een brood met veel rogge kan je volgens mij beter nog langer laten staan, de echte roggebroden kan je beter zelfs een hele dag met rust laten (zegt men...)
Een brood van 2 kg moet best kunnen lijkt me. Of je je stoombak eruit moet halen weet ik niet, maar als ie rond is heb je wel kans dat het anders wel erg smalletjes wordt bij een dergelijk brood.
Een miche: dat is eigenlijk maar een term, die vooral gebruikt wordt voor grote ronde broden van een kilo of twee van Max of Lionel Poilane. En het zijn zuurdesembroden. Je kan vast wel een dergelijk groot brood bakken met gist, maar de zuurdesem zorgt er zeker wel voor dat het brood langer smakelijk blijft. Zonder desem blijft er volgens mij weinig van de speciale smaak over.
Ik bak ze regelmatig in m'n Rofco (b40) en het is zeker geen makkelijk brood om te bakken. Het is een erg nat deeg, houdt moeilijk vorm, en je moet hem een stuk langer bakken dan kleinere broden. Ik bak meestal bij 210 C waarbij ik na een kwartierje de temperatuur een graad of 30 terugdraai, maar uiteindelijk staat dit brood meestal wel minimaal een uur (en vaak nog wel 10 minuten langer) in de oven. Elizabet bakt ze ook wel eens met een B30, en die moest in het begin nogal wat kunsten uithalen om ze gaar te krijgen, omdat je een kleinere Rofco na een minuut of 10 helemaal laag moet zetten. Het is dan nogal wat spelen om voldoende warmte over te houden om de boel gaar te krijgen, daar had ik eerst in mijn houtoven buiten ook last van.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: vragen over brood

Bericht door freggel33 »

Dankjewel Wil,
Zal ik eerst maar eens proberen of ik een nette zuurdesem kan brouwen. Eventueel kan ik ook in een siemens combi oven bakken, ligt een grote steen in van 30 x 40 x 3 cm in. Boven en onder warmte + hete lucht. Maar in de Rofco lijkt me mooier.

Paul
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: vragen over brood

Bericht door lekkermelig »

Ik zou het zeker ook in de Rofco proberen. Als je een mooie ronde miche van 1,5 kg wil maken, dat moet best passen.
Misschien kan elizabet haar miche bakgeheimen wel verklappen met haar Rofco. Weliswaar geen B5, maar ook met dalende warmte gebakken..

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie