Hoe werk je met deeg met hoge hydratatie?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Hoe werk je met deeg met hoge hydratatie?

Bericht door stillekracht »

Ik ben de hoeveelheid vocht in het deeg aan het opvoeren. Vorige week was het per ongeluk iets te nat geworden. Ik dacht......dit gaat niet meer lukken, maar ik kreeg PERFECTE broden.

Op internet lees ik meer over degen met een hoge hydratatie. Ik ben echter op zoek naar tips hoe er mee om te gaan.

Eigenlijk is mijn probleem om het uit de spiraalkneder (Mecnosud) te krijgen. Het is een grote pot behangplaksel. De bak kan ik niet verwijderen. De spiraal is ook niet uit de bak te verwijderen.

Nu is het dus flink kledderen. Met de hand graaien en er steeds een stuk uithalen. Op het einde met een deegschraper de restanten bij elkaar schrapen. Als het er eenmaal uit is, weet ik prima mijn weg te vinden en kan ik weer netjes werken.

Wie heeft de gouden tip om het natte deeg makkelijker uit de kneder te halen?
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Hoe werk je met deeg met hoge hydratatie?

Bericht door Lauralijn »

Goeie vraag!
Ik ben zelf ook benieuwd naar de antwoorden, want zo'n "nat" deeg blijft mijn grootste frustratie... Terwijl je er -zoals je al zei- prachtige broden mee krijgt.
Ik ben niet zo''n fan van werken op een olie-laagje en aan de andere kant ben ik bang dat ik te veel bloem bijvoeg als ik met een bloemlaagje werk.
Kom dus maar op met die tips!
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Hoe werk je met deeg met hoge hydratatie?

Bericht door stillekracht »

Als het deeg eenmaal uit de machine is heb ik er geen problemen meer mee.

Ik gebruik dan een klein beetje bloem tegen het plakken.

Het gaat mij erom hoe ik het wat fatsoenlijker uit de kneder krijg.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Hoe werk je met deeg met hoge hydratatie?

Bericht door bakplaat »

Me
stillekracht schreef: Eigenlijk is mijn probleem om het uit de spiraalkneder (Mecnosud) te krijgen. Het is een grote pot behangplaksel. De bak kan ik niet verwijderen. De spiraal is ook niet uit de bak te verwijderen.

Nu is het dus flink kledderen. Met de hand graaien en er steeds een stuk uithalen. Op het einde met een deegschraper de restanten bij elkaar schrapen. Als het er eenmaal uit is, weet ik prima mijn weg te vinden en kan ik weer netjes werken.

Wie heeft de gouden tip om het natte deeg makkelijker uit de kneder te halen?
Het deeg is toch ook al nat Frank en nat met nat gaat goed samen :G Dus probeer eens met natte handen het deeg uit je kneder te halen.Laat maar horen of en hoe dit werkt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
steenbakkertje
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:20

Re: Hoe werk je met deeg met hoge hydratatie?

Bericht door steenbakkertje »

Frank wat ik altijd doe is het deegmes(of hoe dat mag heten) er effe uit schroeven het zit met 2 boutjes vast en dat is zo gebeurt, heb het steeksleuteltje met magneet altijd op de kneder zitten.

Het schonnmaken gaat dan ook een stuk makkelijker( volgens mij heb ik je dat ook laten zien)
Bak met een Rofco B20 (electrische steenoven) en met de hulp van een spiraaldeegkneder.
Gebruikersavatar
Gerard

Re: Hoe werk je met deeg met hoge hydratatie?

Bericht door Gerard »

Zit er in je recept ook ascorbinezuur? Hiermee wordt het deeg meer samenhangend. Misschien helpt het ook om korter te kneden, b.v. ¼ minder lang.
Plaats reactie