Busbrood

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Busbrood

Bericht door Levinebaktbrood »

Hier een link naar een document met daarin stap-voor-stap foto's hoe je een busbrood kunt vormen: Busbrood vormen
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Busbrood

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef:Hier een link naar een document met daarin stap-voor-stap foto's hoe je een busbrood kunt vormen: Busbrood vormen
Naast deze (overigens mooie en duidelijke) fotoserie van Levine :2th: zal ik mijn manier voor het vormen (=opmaken) van busbroden ook eens laten zien.Er zijn wel enkele verschillen.Om er slechts èèn te noemen:foto 8 het dichtknijpen van de naad is (naar mijn bescheiden mening) een overtollige handeling,de naad drukt zichzelf toch wel dicht in de bus...Als jochie van 13 jaar (1957) heb ik vanaf het begin van mijn vakopleiding deze werkwijze zo geleerd en het werkt nog steeds uitstekend. :2th:
https://picasaweb.google.com/1138108863 ... apVoorStap#
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Busbrood

Bericht door Lauralijn »

Hier ga ik ook nog eens goed naar kijken want ik krijg nog steeds een groot gat in mijn busbroden, onafhankelijk van het soort deeg wat ik gebruik. Het zal dus aan het vormen liggen. Ik kan echter echt niet achterhalen wat ik fout doe...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Busbrood

Bericht door Ballie »

Hmm, misschien raakt er lucht ingesloten bij het oprollen van het deeg.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Busbrood

Bericht door stillekracht »

Lauralijn schreef:Hier ga ik ook nog eens goed naar kijken want ik krijg nog steeds een groot gat in mijn busbroden, onafhankelijk van het soort deeg wat ik gebruik. Het zal dus aan het vormen liggen. Ik kan echter echt niet achterhalen wat ik fout doe...

Had ik vroeger ook. Om dit te voorkomen moet je hem strak oprollen en steeds de naad dichtdrukken.
Gebruikersavatar
mhs

Re: Busbrood

Bericht door mhs »

Ik gebruik de methode van Cor :2th: , 2 a4tjes welke ik nog vaak gebruik als ik weer eens met de hand een brood bak ipv met de broodbakmachine(afk bm2)
Op het vorige forum had iemand de foto's in een bestand gezet waardoor ik deze uitleg mooi kon printen met foto en tekst. (Ben ik nog steeds dankbaar voor)

De fotoserie van Levine is idd ook mooi en erg duidelijk. :G
Plaats reactie