Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eengebruiker

Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door eengebruiker »

Dag,

Ik stelde mij zojuist elders op dit forum voor om netjes te beginnen, maar dan nu toch mijn brandende vraag.

Ik zou van alles kunnen vertellen over mijn zoektocht naar een goed recept en goed meel voor een volkorenbrood, maar ik heb het idee dat ik mijn probleem niet oplos met een ander recept of betere ingrediënten.
Ik heb inmiddels toch wel redelijk succes, maar tevreden ben ik niet.

Bij mijn zoektocht naar informatie kwam ik ook langs de site van Hartog in Amsterdam waarop een mooie documentaire is te zien. Hierin wordt verteld dat je van een goed deeg een vlies moet kunnen trekken. Dit triggerde mij en ik lees er nu ook over op dit forum.

Ik heb een bakmachine van BM welke niet slecht uit de tests komt (voor wat die tests waard zijn). Van het deeg uit deze machine kan ik geen goed vlies trekken, valt tegen.
Daarom begin ik te veronderstellen dat mijn brood gewoon niet beter wordt omdat het kneedproces onvoldoende is. Ik vraag mij zelfs af of een goed brooddeeg wel goed gekneed kan worden in een broodbakmachine.
Het bakken gaat nog wel, maar het kneden?

Dit is daarom mijn eerste vraag "kan je wel een goed deeg kneden in een broodbakmachine".

Ik overweeg de aanschaf van een Kitchenaid Artisan. Afgezien van één mopperaar op het internet, meen ik te begrijpen dat er goed deeg mee te kneden is.
Uiteraard spreken de andere mogelijkheden mij ook enorm aan, zoals de ijsmaker :kwijl: en de pasta makers.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Nu ik toch aan het schrijven ben, ook maar mijn 2e vraag:

Is de Kitchenaid inderdaad een goed idee voor het kneden van deeg of bestaat er een betere machine (eventueel zonder opties voor ijs en pasta ;B)
Of . . . nergens voor nodig, de broodbakmachine is goed genoeg; het ligt toch aan de ingrediënten en/of het recept)

Uw adviezen worden op prijs gesteld.

André
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door Merlijn »

Als ik je introductiepost goed gelezen heb, dan maak je voornamelijk volkorenbrood, de grove koren resten die in volkoren meel zitten, kunnen de glutenstrengen doorsnijden, het is mij zelf nog nooit gelukt van goed volkorendeeg een vliesje te trekken, desalnietemin is mijn brood verder uitstekend hoor, staar je dus niet blind op dat vliesje :D,
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door Merlijn »

eengebruiker schreef:Ik overweeg de aanschaf van een Kitchenaid Artisan. Afgezien van één mopperaar op het internet, meen ik te begrijpen dat er goed deeg mee te kneden is.
Uiteraard spreken de andere mogelijkheden mij ook enorm aan, zoals de ijsmaker :kwijl: en de pasta makers.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Nu ik toch aan het schrijven ben, ook maar mijn 2e vraag:

Is de Kitchenaid inderdaad een goed idee voor het kneden van deeg of bestaat er een betere machine (eventueel zonder opties voor ijs en pasta ;B)
Of . . . nergens voor nodig, de broodbakmachine is goed genoeg; het ligt toch aan de ingrediënten en/of het recept)

Uw adviezen worden op prijs gesteld.

André
:rofl: Het hangt zo af van hoeveel je uit wilt geven, hoeveel brood je wilt kunnen maken in 1 gang etc. De beste reputatie alhier heeft de Bear Teddy, als je daar meer van wilt weten, Levine werkt er erg veel mee, kijk maar eens in het Kneedmachine deel. Maar er zijn ook veel KitchenAid en Kenwood gebruikers, neus vooral maar eens goed rond, misschien dat iemand er al iets gepost heeft waarvan je zegt 'kijk dat is nu wat ik zoek in een goed keuken apparaat'.
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door lekkermelig »

Ik heb zelf een tijdje rondgekeken voor ik een kneder gekocht heb.

Ik zou niet zo snel voor het broodbakken een Kitchenaid artisan aanschaffen. KitchenAid ziet er echt mooi uit, heeft best veel accessoires, is redelijk prijzig. En één mopperaar op internet gevonden? Dan moet je vooral eens in broodbak forums gaan rondneuzen :G dan vind je er waarschijnlijk veel meer, met klachten over doorgebrande motoren, oververhitting en machines die spontaan het aanrecht afwiebelen. Ik wil het merk niet afkraken, want met een Kitchenaid kan je van alles heel goed, maar voor deegkneden is het niet optimaal. tenzij in kleine hoeveelheden, zeker als je het vergelijkt met apparaten in bijna dezelfde prijsklasse, zoals Kenwood of inderdaad de Bear Teddy.
Ik heb zelf een Bear, en die werkt echt heel goed, maar is natuurlijk ook niet spotgoedkoop.

Wiil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door stillekracht »

Hoeveel procent water gebruik je in je recept?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik zou zeker geen KitchenAid artisan aanschaffen ook gezien het feit dat je volkorendeeg wilt kneden. Ik heb een grotere KitchenAid, de heavy duty, en die gebruik ik nog maar zelden. Mijn favoriete kneder is de Bear Teddy Varimixer. Behalve dat hij perfect brooddeeg kneed kun je er ook cakebeslag, taartdeeg enz. in kneden, net als eieren en slagroom kloppen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
eengebruiker

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door eengebruiker »

Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Nu ben ik nog wel benieuwd. Is een broodbakmachine gewoon niet geschikt om ook het deeg te kneden?
(Mijn eigen conclusie dus.)

Ik vergat zelf te bedenken dat ik de broodbakmachine gebruik om 's nachts te bakken zodat 's morgens het brood klaarstaat. Mijn vrouw en ik werken allebei, dus als ik door de week vers brood wil, moet ik het zo doen.
Enfin, er zijn ook de weekenden.

Tsja, de Artisan. Inderdaad ik keek ook naar de andere mogelijkheden en daarom vond ik hem aantrekkelijk.
Die Bear Teddy is (dacht ik) nog duurder, waar kopen jullie die?
Een schrijver in dit forum kocht spullen in Amerika, hoewel je dan een omvormer moet gebruiker, is dit toch erg aantrekkelijk.

Iemand vroeg mijn recept voor mijn bakmachine:

Scheut olie
5 - 6 gr zout
6 gr suiker
240 gr water
33 gr havermout
100 gr tarwemeel
235 gr volkorenmeel
5 gr droge gist

Het is een relatief klein recept en dat heb ik gedaan omdat het bakblik vrij hoog is. Een te groot brood gaat te veel op het onderste deel drukken waardoor de structuur van onder tot boven, compact tot los wordt.

Havermout is gewoon erg gezond blijkt steeds weer, dus heb ik dat geprobeerd te gebruiken en dat bevalt goed. Eerst maalde ik het in de keukenmachine, maar dat doe ik niet meer; bleek niet nodig. Ik zorg er voor dat het mout in contact is met het water als ik 's avonds de zaak klaar zet. Dan weekt het mooi zacht.

Het volkorenmeel komt van onze bakker in het dorp. Ik heb ook Duits meel geprobeerd, maar daar heb ik helaas (want goedkoper) minder succes mee. Het brood wordt dan veel minder gaar, welke verhouding van ingrediënten ik ook gebruik.

Het was met het Duitse meel dat ik bedacht dat het kneden wel eens de 'bottleneck' kon zijn. Nu met het nogal dure meel van de bakker, heb ik toch redelijk succes. Het worden geen 'misbaksels' laat ik dat erbij zeggen.
Omdat het blijkbaar nogal wat gedoe geeft om een goed werkend recept te vinden, durf ik niet goed te beginnen aan een ander soort brooddeeg. Ik kreeg nog een pak roggemeel en een pak speltmeel uit Duitsland. Daar wil ik nog wat mee gaan doen. Misschien eerst door kleine hoeveelheden bij te mengen.

Groet,

André
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door Merlijn »

eengebruiker schreef:Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Nu ben ik nog wel benieuwd. Is een broodbakmachine gewoon niet geschikt om ook het deeg te kneden?
(Mijn eigen conclusie dus.)
Jawel, een BBM is prima te begruiken om brood deeg met te kneden, alleen heeft het beperkingen. Een BBM is ontworpen om een bepaalde hoeveelheid van redelijk standaard deeg te maken en te bakken tot een brood. Te weinig of te veel vocht steken al snel een spaak in het wiel (een mogelijkheid met je duitse meel, misschien van een soort dat meer water absorbeert) ook de hoeveelheid laat weinig tot geen flexibiliteit, omdat de machine zo ontworpen is. Als je hier mee kunt leven, en de mindere afbak kwaliteit (en het gat in het midden :crazy: ) dan is een BBM een prima alternatief.
eengebruiker schreef: Ik vergat zelf te bedenken dat ik de broodbakmachine gebruik om 's nachts te bakken zodat 's morgens het brood klaarstaat. Mijn vrouw en ik werken allebei, dus als ik door de week vers brood wil, moet ik het zo doen.
Enfin, er zijn ook de weekenden.
Tja daar ga je al dat gaat niet zo makkelijk met iets anders als een BBM :D
eengebruiker schreef: Het is een relatief klein recept en dat heb ik gedaan omdat het bakblik vrij hoog is. Een te groot brood gaat te veel op het onderste deel drukken waardoor de structuur van onder tot boven, compact tot los wordt.
Daar heb ik nog nooit van gehoord, lees de gebruiksaanwijzing van je BBM eens goed door, en kijk naar de aanbevolen hoeveelheid deeg (=meel+water) Met te veel of te weinig zal het mix procede niet goed verlopen, waardoor je dit soort verschijnselen kunt krijgen.
eengebruiker schreef: Ik heb ook Duits meel geprobeerd, maar daar heb ik helaas (want goedkoper) minder succes mee. Het brood wordt dan veel minder gaar, welke verhouding van ingrediënten ik ook gebruik.

Het was met het Duitse meel dat ik bedacht dat het kneden wel eens de 'bottleneck' kon zijn. Nu met het nogal dure meel van de bakker, heb ik toch redelijk succes. Het worden geen 'misbaksels' laat ik dat erbij zeggen.
Omdat het blijkbaar nogal wat gedoe geeft om een goed werkend recept te vinden, durf ik niet goed te beginnen aan een ander soort brooddeeg. Ik kreeg nog een pak roggemeel en een pak speltmeel uit Duitsland. Daar wil ik nog wat mee gaan doen. Misschien eerst door kleine hoeveelheden bij te mengen.

Groet,

André
Het Duitse meel zal niet het probleem zijn, of je moet een te ver uitgezeefde soort hebben gekocht, (Kleiner dan 480 geloof ik?) In ieder geval de soorten die ik gebruik zijn altijd boven de 500, en de soorten in de 1000 zijn de echte stoere volkoren soorten..
Je kunt elk recept in principe bakken in een BBM, maar geloof me, probeer eens in een weekend hem alleen voor het kneden en eerste rijs (deeg stand) te gebruiken, en doe de rest zelf samen met bakken in de oven, je zult aangenaam verrast zijn met het resultaat! Je kunt anders ter variatie ook eens wat dieverse mixen voor BBM's proberen, maar zorg dat je je aan de aanbevolen hoeveelheden uit de handleiding houd!

Groetjes,

Wilco
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door Ballie »

En met die laatste tip van Merlijn, kun je dus ook nog steeds je BBM gebruiken om elke ochtend een vers brood op tafel te kunnen zetten. Door deze zo in te stellen dat wanneer je 's-ochtends opstaat, de eerste rijs net klaar is, vervolgens het brood uit de machine halen, met de hand doorslaan en opmaken om in een broodbus de tweede rijs te voltooien en af te bakken.

Kost je wel wat tijd maar het resultaat zal je zeker niet tegenvallen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door Merlijn »

Ballie schreef:En met die laatste tip van Merlijn, kun je dus ook nog steeds je BBM gebruiken om elke ochtend een vers brood op tafel te kunnen zetten. Door deze zo in te stellen dat wanneer je 's-ochtends opstaat, de eerste rijs net klaar is, vervolgens het brood uit de machine halen, met de hand doorslaan en opmaken om in een broodbus de tweede rijs te voltooien en af te bakken.

Kost je wel wat tijd maar het resultaat zal je zeker niet tegenvallen.
of bolletjes van te maken, of stokbrood of of of... keuzes te over op deze manier! Ok je brood is pakweg 1 ½ uur later klaar, maar het is het echt waard!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door stillekracht »

Ik denk dat je eerst terug moet naar een basis recept dat goed is. Vandaar uit kan je dingen gaan veranderen.

Tarwemeel en volkorenmeel is hetzelfde. Of bedoel je tarweBLOEM?


Percentages zijn altijd het percentage van je meel gewicht. In jouw geval is dat volkorenmeel + tarwemeel + havermout = 368

In een basis recept ga ik uit van:
1% droge, instant gist
1,8% zout
62% melk (bij gebruik van bloem)
64% water (bij gebruik van tarwemeel)

Dat is je basis. Suiker is niet nodig. Eventueel kan je 4% roomboter toevoegen om de kruim zachter te maken en het iets houdbaar te maken (droogt minder snel uit)

Ik zou beginnen met een wit brood dat je maakt van bloem. Heb je dat onder controle dan maak je een bruin brood van meel. Daarna kan je verder experimenteren.


De vochtpercentages kunnen iets varieren afhankelijk van het meel of bloem dat je hebt. Dat is net het probleem dat je nog niet weet hoe een goed deeg moet aanvoelen.... ;B


Kneden in een BBM gaat in principe wel goed. Heb het vroeger ook wel gedaan in een Panasonic.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door papagena »

Hoeveel meel kan er volgens de handleiding van de machine in je broodbakmachine?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
eengebruiker

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door eengebruiker »

Ik zit op de camping en heb de bbm en het meel niet bij mij natuurlijk. Ik zal thuis e.e.a. moeten uitzoeken om er meer over te kunnen melden.

Ik was in de war en gebruikte de afkorting bm voor het merk broodbakmachine. Toevallig gebruiken jullie bbm (= broodbakmachine). Mijn machine is een AFK BM2 dacht ik, zoiets. Die is wel eens goed uit een test gekomen las ik, hoewel wij hem daarom niet gekocht hebben. Hij zat in een kerstpakket (in de goeie tijd :D).

Inderdaad tarwebloem en niet tarwemeel.

Wat de verhoudingen betreft


Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Berichtdoor stillekracht » 11 mei 2013, 11:59
Ik denk dat je eerst terug moet naar een basis recept dat goed is. Vandaar uit kan je dingen gaan veranderen.

Tarwemeel en volkorenmeel is hetzelfde. Of bedoel je tarweBLOEM?


Percentages zijn altijd het percentage van je meel gewicht. In jouw geval is dat volkorenmeel + tarwemeel + havermout = 368

In een basis recept ga ik uit van:
1% droge, instant gist
1,8% zout
62% melk (bij gebruik van bloem)
64% water (bij gebruik van tarwemeel)
Gebruikersavatar
eengebruiker

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door eengebruiker »

Ik kon plots mijn verhaal niet meer wijzigen, dus schrijf ik in een 2e antwoord maar verder.

Ik houd het even bij mijn eigen uitleg van de verhoudingen en dan vind ik dat ik experimenteel heel dicht bij deze verhoudingen ben gekomen. Ik kan iets minder gist gebruiken en nog wat meer zout, maar dat laatste hoeft van mij niet.

Met het duitse meel kon ik alleen een redelijk gaar brood maken door veel minder tarwemeel te gebruiken en veel meer bloem. Ik at er ook veel meer van op een dag, omdat het niet genoeg vult. Merkwaardig!
Ik zal thuis op zoek naar de nummertjes (uitzeefgraad of zoiets) op de verpakkingen.
Maar hoe dan ook . . . . met die verhoudingenregels alleen kom ik er blijkbaar niet want ik weet nog ik dat ik binnen de totale hoeveelheid van het succesvolle recept heb geschoven met bloem en meel.

Enfin proberen maar weer.

André
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door Ballie »

Vergeet niet dat de verhoudingen zijn gebaseerd op de totale hoeveelheid meel/bloem. Dus wanneer je meerdere meel en/of bloemsoorten in een recept gebruikt tel je die hoeveelheden bij elkaar op. Dat zien we als 100% meel. Van daaruit ga je rekenen. Heb je bijv. 500 gram meel/bloem, en je wilt met 60% water werken, dan is het 60% van ALLE meel en bloem bij elkaar.

Als je wat minder zout wilt gebruiken moet je dat natuurlijk altijd helemaal zelf weten. De standaard in de bakkerij is momenteel 1.8%, maar er zijn inmiddels al bakkers bezig om dit nog verder te verlagen naar (ik meen) 1.6%. Het schijnt dat ze daar nog een goed smakend brood mee kunnen bakken met een goede structuur. Je moet nl niet vergeten dat zout ook invloed heeft op andere eigenschappen van brood dan alleen de smaak.

Ten eerste remt het de gistwerking. Dus bij minder zout, zou je ook iets minder gist kunnen gaan gebruiken. Daarnaast ondersteund zout het glutenskelet, waardoor het nog beter de door de gist geproduceerde gassen vast kan houden, en de structuur van het brood verbeterd. Minder zout zou dus op den duur een minder luchtig brood op kunnen leveren. Maar alleen door het te proberen zul je er achter komen wat de grens is van wat je zelf toelaatbaar vindt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
eengebruiker

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door eengebruiker »

Dag Ballie,

Bedankt voor het antwoord op de chaotische berichten van mij. Ik kreeg het niet meer rechtgetrokken.

Ik begrijp het verhaal van de verhoudingen. Ik was daar experimenteel al heel dichtbij gekomen.

Zodra ik weer Duits meel heb, probeer ik dat ook weer uit.

André
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door CJ-Petra »

Ik vind dat je met een AFK bbm geen lekkere broden kan bakken. Ik ben ook met een AFK BM2 begonnen, maar hij bakt vers brood en dat is het. Pas toen ik met een Panasonic bbm ging bakken ontdekte ik dat het veel lekkerder kon. En ik ben niet de enige die wanneer ze eenmaal met een Panasonic gebakken hebben geen andere bbm meer willen, behalve brood uit de oven natuurlijk.

In en AFK bbm kan slechts maximaal 57% vocht gebruikt worden.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
eengebruiker

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door eengebruiker »

Dag Petra,

Ik zal de opmerking meenemen, hoewel ik nog niet van plan was om de AFK te vervangen.
Je zou zeggen dat Panasonic beter omgaat met de temperatuur en het temperatuurverloop bij zowel rijzen als bakken.
Het lijkt mij tenminste dat je daar het grootste verschil mee kan maken.
Enfin, het gaat in dit forum eigenlijk over het kneden.

Ik zag aan de foto's van jou dat je vast niet alleen voor je gezin bakt. Die opmerking over de AFK lijkt mij dan ook uit
echte ervaring te komen.

Groet,

André
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door CJ-Petra »

Hallo André,

Als kneder lijkt mij de AFK prima geschikt.

Af en toe geef ik natuurlijk wel eens een broodje weg, maar het merendeel van mijn baksels worden echt gewoon door ons gezin gegeten. We eten ca. 1 ½ brood per dag.
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door papagena »

CJ-Petra schreef:Ik vind dat je met een AFK bbm geen lekkere broden kan bakken. Ik ben ook met een AFK BM2 begonnen, maar hij bakt vers brood en dat is het. Pas toen ik met een Panasonic bbm ging bakken ontdekte ik dat het veel lekkerder kon. En ik ben niet de enige die wanneer ze eenmaal met een Panasonic gebakken hebben geen andere bbm meer willen, behalve brood uit de oven natuurlijk.

In en AFK bbm kan slechts maximaal 57% vocht gebruikt worden.

Ik kan het verhaal van Petra alleen maar onderschrijven. Ik had voor de AFK een Bifinette, van de Lidl of aldi, die deed het een stuk beter dan de AFK. Ik ben uiteindelijk overgestapt op de Panasonic. Je weet niet wat je dan overkomt. Ik heb nooit begrepen waarom de AFK zo hoog scoorde in tests.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Marjolein

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door Marjolein »

Had ik dit maar geweten... Ik heb zojuist, na jaren Lidl en dat soort apparaten, een Kenwood gekregen en dacht echt dat dit wel een goede zou zijn. Nou bakt hij al beduidend beter dat alle vorige machines, maar als we het geld toch uitgaven... Nouja, deze slijt ook vast wel weer, de volgende wordt dan een Panasonic!
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door papagena »

Weet je, wanneer je deze machine hebt getemd, en dat komt vanzelf, heb je weer heel veel over broodbakken geleerd.
Zo heeft mijn oven van 200 euri mij tot absolute wanhoop gebracht, maar met rustig doorademen, beetje meer/minder gist/water/zout kom je al prutsende vanzelf ergens en ondertussen pik je enorm veel kennis op.
De BM is gewoon een wat "moeilijke machine". Gewoon te lastig voor mijn karakter. Maar er zijn genoeg mensen die er tevreden mee zijn dus..... ik zeg: doen!
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
eengebruiker

Re: Goed deeg kneden met een broodbakmachine?

Bericht door eengebruiker »

Nog een tip misschien.

Ik wilde een volkorenbrood bakken en koos daarom ook 'volkoren' uit het menu.
Ik was daar niet tevreden mee en probeerde toen stand 1 voor gewoon brood.
Dat was stukken beter!

Oh ja, ik stel em in op lichte korst.

Wat gaat er in mijn brood?
33 gr havervlokken
102 gr tarvemeel
240 gr volkorenmeel (van de bakker)
Verder volgens de bakkersformule, elders wel in dit forum te vinden.

Met volkorenmeel uit de Duitse supermarkt moet ik een andere samenstelling volgen met minder volkorenmeel.

André
Plaats reactie