KARNEMELK

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edje
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 feb 2020, 21:19

KARNEMELK

Bericht door Edje »

Hallo iedereen,
in het boek van Levine staan enkele recepten waarbij karnemelk gebruikt wordt. Om het te drinken krijg ik het absoluut niet door mijn strot, hoewel ik heel veel "gewone" melk drink. Maar da's natuurlijk "elk zijn goesting" zoals wij in het Antwerpse zeggen. Nu is mijn vraag: indien ik toch een van die broden wil proberen te bakken kan/moet ik dan gewoon het volume karnemelk vervangen door hetzelfde volume water? Of is dit dan gedoemd om te mislukken?
In afwachting van een reactie,
vriendelijke groet,
Eddy
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: KARNEMELK

Bericht door Rik59 »

Ed als je het water compleet 100% vervangt door water wordt je broodje nog compacter dan je het al had..

Karnemelk remt nl. de gisting en dus ook het rijzen... maar niet onmogelijk zoals je hebt gezien..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: KARNEMELK

Bericht door Vitamine C »

En volgens mij proef je de karnemelk smaak niet terug.
Gebruikersavatar
Edje
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 feb 2020, 21:19

Re: KARNEMELK

Bericht door Edje »

Hi,
Ik ben het eens dat je de smaak van de karnemelk niet zal proeven, en daar is het me feitelijk niet om te doen. Ik ben echter niet volledig duidelijk geweest en daarom enige toelichting waarom ik die vraag stelde. Ik heb enkel een kleine diepvries, en die zit meestal vol, en kan dus eigenlijk maar 1 brood tegelijk bakken en ook opmaken omdat ik niet meerdere broden kan invriezen. Ik vind het onzinnig om 1 liter karnemelk te kopen, dan maar een deel te gebruiken en de rest te moeten wegkappen. Ik ben alleen en kom met 1 brood enkele dagen toe. Ik heb er geen flauw idee van hoe lang je karnemelk kan bewaren in de ijskast? Ik heb er ook geen idee van of je karnemelk kan kopen in een ½ liter verpakking? Ik ga morgen op speurtocht :-).

Zoals voorheen, bedankt om te reageren !

mvg,
Eddy (& Robbe, mijn hond) :-)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: KARNEMELK

Bericht door Rik59 »

Hmmm... een halve liter karnemelk opdrinken!!

3 flessen bier er achteraan en je hebt nergens meer last van.. behalve dan dat je veul naar het toilet moet... :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: KARNEMELK

Bericht door Vitamine C »

Halve liters bestaan ook. Maar het is zeker een week houdbaar.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: KARNEMELK

Bericht door Rik59 »

Vitamine C schreef: vr 07 feb 2020, 07:09 Halve liters bestaan ook. Maar het is zeker een week houdbaar.
Bier bedoel je??.... das zonde om die een week te laten staan hoor...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Edje
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: di 04 feb 2020, 21:19

Re: KARNEMELK

Bericht door Edje »

Ik ben absoluut geen bier drinker, maar als ik moet kiezen tussen karnemelk en bier dan toch liever het laatste :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: KARNEMELK

Bericht door Bakker Henk »

Awel. Antwerpenaar en geen bierdrinker? 't Mot toch nie gekker worde?
Yoghurt misschien? Lust je dat wel? Ik lust namelijk ook geen karnemelk, maar wel yoghurt! Ik pak dan liefst Turks of Grieks.
Dan wel corrigeren met hoeveelheid vocht en eventueel vet.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: KARNEMELK

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt de karnemelk vervangen door 'gewone' melk. Dat is beter dan vervangen door water. Karnemelk is trouwens ook verkrijgbaar in een ½ liter verpakking.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie