Bloem - Stokbrood

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Bloem - Stokbrood

Bericht door guzzi »

Tot nu toe heb ik stokbrood gebakken van T65 wat ik online kocht. Dat is alleen steeds in no-time op.
Ik kan niet van elke meel soort een heel magazijn aanleggen dus vandaar mijn vraag..
Kun je ergens gewoon in de winkel t65 kopen?

Vraag 1: Zit er veel verschil in smaak/structuur als ik gewone bloem (Lidl) zou gebruiken voor de stokbroden?
De stokbroden die ik met T65 bak zijn hier een grote hit en dat wil ik graag zo houden. Liever geen stokbrood dan een 'mwa' stokbrood...

Vraag 2: Ik overweeg een grote 25KG zak T65 te kopen en dat gewoon voor alles te gebruiken waar ik bloem voor gebruik (Stokbrood, elke week witte bolletjes, bruin brood (50/50)). Wat veranderd er aan mijn zachte witte bolletjes en het bruin brood als ik hiervoor het T65 gebruik?
De reden hiervoor is puur gemak, maar het resultaat mag er uiteraard niet onder lijden :shifty:
Laatst gewijzigd door guzzi op za 25 jan 2020, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door BakkerGerrit »

Guzzi, ik weet niet wat je voor je andere brood gebruikt maar verwacht niet dat je broden er onder zullen lijden als je daar T65 voor neemt. Ik gebruik T55 als witte tarwebloem voor al mn broden en tot volle tevredenheid.

Mijn ervaringen met supermarktbloem zijn :thumbdown:
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door guzzi »

Hi Gerrit,

Ik gebruik nu voor de 'bruine' broden en witte bolletjes gewoon supermarkt meel (Jumbo/Lidl).
Het volkoren meek en de KH mix bestellen we van 'Molen de Pere', meestal bestellen we dan twee zakjes T65 mee maar dat is altijd zo op...
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door Vitamine C »

Gebruik voor alles T65 is dus geen probleem.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Bloem - Stokbrood

Bericht door Bioloogje »

Ben zelf Amerikaans Patent (verkrijgbaar bij De Zuidmolen)-fan maar bak net zo lief met hun biologische T65. De laatste is iets prijziger. Zowel de baguettes als het gewoon brood als luxe broodjes doen het op beide melen heel goed.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door Vitamine C »

Bioloogje schreef: za 25 jan 2020, 17:55 Ben zelf Amerikaans Patent (verkrijgbaar bij De Zuidmolen)-fan maar bak net zo lief met hun biologische T65. De laatste is iets prijziger. Zowel de baguettes als het gewoon brood als luxe broodjes doen het op beide melen heel goed.
Bloem ;)
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door Bioloogje »


Bloem ;)[/quote]
Ik denk: alle bloem is meel; niet alle meel bloem.
Overigens is T65 in dat geval in mijn ogen twijfelachtige bloem; want wat zouden T45 en T55 dan zijn? [emoji851]



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door Vitamine C »

T45 is patent, meer voor gebak. T55 is idd ook bloem :D
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door lekkermelig »

Volgens de NL warenwet:
bloem: meel, waarin kiemen en delen van de schil niet met het blote oog waarneembaar zijn

Dat is nog eens een lekker vage aanduiding :)
Geef mij maar de verschillende termen voor bloem en meel in Duits, Frans, Engels of nog wat andere talen. Vraag me af of ze verschil maken in benaming. Met bovenstaande aanduiding zou zelf het duitse 1050 misschien nog wel bloem zijn.
Maar met mijn blote oog zie ik nog net het verschil tussen een mus en een zeearend... :D of mag je ook met een brilletje kijken volgens onze warenwet?

Overigens zou ik alles gewoon lekker met T65 bakken. Tenzij je je witte bolletjes nog witter wil.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door Bioloogje »

:thumbup:!
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door guzzi »

Bedankt, ik ga van de week zo'n lekker grote zak T65 van Vriezeveen bestellen. Hoef ik daar voorlopig niet meer over na te denken :thumbup:
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door Koos de bakker »

Ook ik gebruik mijn T65 voor alle broodsoorten als het zo uitkomt. Dus gewoon doen.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Bloem - Stokbrood

Bericht door Flourpower »

lekkermelig schreef: zo 26 jan 2020, 10:45 Volgens de NL warenwet:
bloem: meel, waarin kiemen en delen van de schil niet met het blote oog waarneembaar zijn
Als je op 300micron zeeft moet je al héél goed kijken voor zemeldeeltjes ofwel "picuren" te zien, laat staan de eerder wit/gele zachte kiem.

Persoonlijk vind ik de grens tussen wat 'meel' en wat 'bloem' is ook vaag hoor. Een T80 wordt als lemaire(meel) onder 'meel' gezet, terwijl dat tussen een uitzevingsgraad van 70 en 85% zit .. en bij het laagste zit je dan toch meer bij 'bloem' dan bij 'meel'. Zeker als je bij 'meel' nog de gradering van 'fijn tot grof' mee in overweging neemt...

Tjsa... :roll:
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Plaats reactie