Rogge online kopen

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Rogge online kopen

Bericht door Bioloogje »

Omdat ik wat vaker (deels) met rogge wil bakken ben ik nu de gelukkige eigenaar van het boek The Rye Baker van Stanley Ginsberg. Daarin wordt met veel verschillende soorten rogge gewerkt. Vaak in Nederland niet verkrijgbaar. Eerder begreep ik al dat Duitse molens meer mogelijkheden bieden. Heeft iemand tips over leveranciers die ook (online) aan Nederlandse adressen leveren?


Gr. Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rogge online kopen

Bericht door lekkermelig »

Annelies,

Naar welke soorten ben je op zoek?
Denk dat het voor the Rye baker allemaal niet zo nauw luistert. Er zijn best veel verschillende soorten Rogge, maar hetgeen er in NL en duitsland te krijgen is is vele malen gedetailleerder dan in de VS, waar het boek vandaan komt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Rogge online kopen

Bericht door Bioloogje »

Ha Wil,
Ik ben misschien wat slordig geweest. Een nieuwe zoektocht op de website van De Zuidmolen levert nog een variant op. Maar... wat in het boek bijvoorbeeld staat omschreven als ‘Course rye’ zie ik toch echt niet. Daarom had ik mijn hoop een beetje gevestigd op een Duitse leverancier. En dan zou het fantastisch zijn als die ook Ruchmehl kan leveren [emoji16]


Gr. Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rogge online kopen

Bericht door BakkerGerrit »

“Course” of “coarse” slaat in dit geval op de maling. Course rye is grof gemalen volkoren rogge. (O.a. Te vinden op: https://wholegrainscouncil.org/whole-gr ... /types-rye
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Rogge online kopen

Bericht door Bioloogje »

Dank Bakker Gerrit. ‘Coarse rye’ -want zo schrijf je het inderdaad goed - had ik wel begrepen (het boek beschrijft het allemaal duidelijk) maar niet te koop gevonden[emoji6]. Dus als je een adresje weet?


Gr. Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Rogge online kopen

Bericht door Vitamine C »

Volstaat roggemeel dan niet?
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Rogge online kopen

Bericht door Bioloogje »

Meestal wordt er weliswaar volkorenmeel verkocht maar is deze fijn van maling. Ik zoek het dus wat grover.


Gr. Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Rogge online kopen

Bericht door Rik59 »

Bioloogje schreef: vr 06 dec 2019, 12:49 Ha Wil,
Ik ben misschien wat slordig geweest. Een nieuwe zoektocht op de website van De Zuidmolen levert nog een variant op. Maar... wat in het boek bijvoorbeeld staat omschreven als ‘Course rye’ zie ik toch echt niet. Daarom had ik mijn hoop een beetje gevestigd op een Duitse leverancier. En dan zou het fantastisch zijn als die ook Ruchmehl kan leveren [emoji16]


Gr. Annelies
Voor ruchmehl zou gebuild tarwemeel / lemairemeel 85% (uitmaling) moeten voldoen.. ook bij Zuidmolen verkrijgbaar..
Tenminste als wij onze vriend de Belgische molenaar moeten geloven..

Zou gebroken rogge niet kunnen voldoen als course rye?? (geeft bij mij tenminste ook het effect van grof gemalen rogge..)
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rogge online kopen

Bericht door lekkermelig »

Coarse Rye (grof rogge) zou je kunnen vertalen met RoggenVollkornSchrot.
Dat heb je dan weer in fijne en hele groffe maling.
Je ziet in dat boek ook wel Rye meal, dat is geen gewoon roggemeel, maar redelijk grof gemalen .
Zuidmolen heeft bijvoorbeeld geplette rogge, dat zou je als heel grof Schrot kunnen gebruiken.
Als je in Dld op roggenvolkornschrot zou zoeken vind je wel wat molens die dat leveren, bv deze
https://getreidemuehle-trepte.de/Mehlsh ... chrot.html


Maar je zoekt natuurlijk een molen met acceptabele verzendkosten, die ook naar NL levert.
Overigens moet je ook niet al te kritisch zoeken naar de juiste maling, dat hebben ze in de VS zeker niet. De kans op goede spullen is in NL of in Duitsland veel groter. De kunst is het roggerecept enigszins te vertalen naar de juiste duitse variant mehl. Als ik in dat boek Duitse recepten zocht keek in gewoon welk Duits meel er normaal voor gebruikte en wat Ginsberg er dan voor vertaling aan gaf met zijn amerikaanse varianten. Vooral noordduitse recepten gebruiken vaak heel grof gemalen rogge.
Verder heb je ook nog RoggenGriesß, dat is ook grof. Weet dan weer niet hoe volkoren dat is.

En Ruchmehl is officieel zwitsers. In duitsland hebben ze wel mooi Ruchmehl bij Drax, maar die leveren weer niet in NL.
Ruchmehl hebben ze dan wel weer bij hobbybaecker, duur en zo, maar leveren wel in NL
https://www.hobbybaecker.de/brot-und-br ... eizen-1-kg
Ik heb het wel vergeleken met gebuild meel, maar het ziet er toch wat anders uit. Denk wel dat je met gebuild meel een eind komt, maar Ruchmehl is vaak wat donkerder en kan wat meer water hebben.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Rogge online kopen

Bericht door Flourpower »

Rik59 schreef: vr 06 dec 2019, 18:42
Voor ruchmehl zou gebuild tarwemeel / lemairemeel 85% (uitmaling) moeten voldoen.. ook bij Zuidmolen verkrijgbaar..
Tenminste als wij onze vriend de Belgische molenaar moeten geloven..

Met 20 jaar beroepservaring mag ik toch al wel het ene en ander geloven hé... ;-)
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rogge online kopen

Bericht door lekkermelig »

@Flourpower Dat was zeker niet onaardig bedoeld hoor. Ik stel jouw inbreng van vakkennis hier zeker op prijs.
Ik wil je ook best geloven, maar toch zie ik dat sommig Ruchmehl (meegenomen uit Duitsland) veel meer water kan bevatten als ons hollands gemalen lemaire meel.
Dus waarom dat nu net weer ff anders bakt?
En in zwitserland zie ik dat je Ruchmehl nog in verschillende kwaliteiten leveren (donker en wat lichter)
Dus wat de definitie nou precies is?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie