Domino Smart 7 planeetmenger

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door Levinebaktbrood »

Om maar even een nieuw merk in de groep te gooien wat betreft planetaire mixers.

Vorige week heb ik de Domino Smart 7 planeetmenger met spiraalhaak getest. De machine wordt in Italië gemaakt. Standaard zit die spiraalhaak er niet bij, maar deze is speciaal voor de Domino ontwikkeld (door dezelfde persoon die achter alle andere spiraalhaken zit, o.a. verkrijgbaar via Ebay). In februari had ik deze machine ook al getest, maar toen nog met de originele haak die erbij geleverd wordt. Het duurt met die originele haak zeker 20 minuten voordat brooddeeg goed gekneed was. Ik was daar niet zo van onder de indruk. Met de nieuwe haak wordt het een heel ander verhaal. Gaat uitstekend, maar het ligt er wel aan hoeveel deeg en wat voor deeg je kneed, zie hieronder. De machine kneed met de nieuwe spiraalhaak het deeg veel beter en 2 x zo snel als met de originele deeghaak.

Twee verschillende degen getest: 1 stevig deeg van bijna 3 kilo met daarin tarwebloem, volkorenmeel, veel zaadjes/pitten, beetje olie, gist, zout en water. Tijdens het kneden heb ik nog een flinke scheut water toegevoegd. De machine had met dit deeg en deze hoeveelheid een beetje moeite (dat viel me een beetje tegen), maar het werd toch een mooi gekneed deeg (en daar was ik blij verrast over). Ondanks dat de machine een beetje moeite had, werd de machine niet warm! Het extra toegevoegde water werd snel door het deeg opgenomen. De temperatuur van het water was voordat ik het bij de rest van de ingrediënten deed 25 C. Na het kneden was de deegtemperatuur 27 C. Het tweede deeg was een simpel wit deeg van 1 kilo tarwebloem (T65), 660 gram water, 5 gram droge gist en 17 gram zout. In ong. 10 minuten kwam er een prachtig gekneed deeg uit de machine. Ik had dit keer water gebruikt van 28 C, het deeg was na het kneden 30 C. Eigenlijk een paar graden te warm dus. Beide degen rezen als een tierelier en zagen er prachtig uit met als eindresultaat prachtige broden en broodjes. 1 minpuntje: de machine stopte tijdens het kneden steeds doordat er een pinnetje niet goed afgesteld was. Dit probleem is inmiddels verholpen door de verkoper. Iedere machine die de deur uitgaat wordt eerst getest of het pinnetje goed staat afgesteld. De machine liep een beetje weg op het aanrecht. Ook daar wordt iets aan gedaan in de vorm van antislipvoetjes.

De machine is bijna geruisloos, je hoort eigenlijk alleen het deeg. De kom heeft een inhoud van 6,8 liter. Al met al vind ik het een prettige machine om mee te werken. Het verhogen van het toerental gaat heel soepel. In het filmpje stond de machine op stand 5 en tegen het einde van het filmpje verlaag ik de snelheid nog even naar stand 2 of 3.

Ik overweeg deze Domino aan te schaffen in de plaats van de Bear Teddy die begin dit jaar de geest heeft gegeven. De prijs is waarschijnlijk wel een struikelblok voor veel mensen: € 900,= incl. BTW en inclusief de nieuwe spiraalhaak.



Afbeelding
Links zie je de andere haken die erbij geleverd worden.

Afbeelding

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door PatrickD »

Mooie en duidelijke uitleg Levine!
Ben zelf ook nog steeds opzoek naar een nieuwe mixer

Ik was aan t kijken voor de KA 7580

Nu ik dit gezien en gelezen heb lijkt mij de domino ook wat! Alleen dat is alweer 170 euro duurder dan de 7580 [emoji17]

Ik vind 900 euro wel heel heel heel veel geld voor een hobby
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door Melinda »

Mooie test, Levine.
De resultaten zien er zeker heel goed uit. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
desempedia
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 13:09

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door desempedia »

Levine, waarom heb je niet de Domino mx5 gekocht. Die is volgens mij echt geschikt voor brooddeeg. En ik heb de machine open gehad, die is zo robuust die kan je aan je kleinkinderen kado doen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door Levinebaktbrood »

Dat is zeker ook een mooie kneder, maar ik heb (zoals je ook in mijn handtekening kunt zien) al twee spiraalkneders. Eentje voor max 4-5 kg en eentje voor max 12 kilo deeg.

Ik wil er ook nog weer een planetaire mixer bij. Vandaar dat ik de Domino Smart 7 wilde testen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door lekkermelig »

Puur uit nieuwsgierigheid Levine, wat vind je nou goed aan de Domino, vooral vergeleken met de Bear?
Want ik lees ook dat je er een andere kneedhaak op moet zetten, dat ie moeite heeft met het deeg, dat ie over het aanrecht wandelt. En dat heb ik allemaal niet met een Bear. Ik ga er in ieder geval van uit dat je vooral verwacht dat een Domino niet zo snel stuk gaat. Het ziet er ook niet als een glimmend design ding uit zoals Haussler of een Kitchenaid, maar gewoon als een apparaat wat altijd moet blijven werken :-)
Er worden in ieder geval wel waanzinnig veel kneders gemaakt in Italie, al hoewel het soms gewoon dezelfde machines zijn met een verschillende sticker. Ik vond vandaag nog een mooi lijstje:
https://www.pizzamaking.com/forum/index ... ic=12453.0

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik verwacht/denk/hoop inderdaad dat de Domino minder snel stuk zal gaan dan de Bear. Dit ook n.a.v. gesprek met de leverancier. Het is qua binnenwerk een hele andere machine. Bovendien een stuk stiller en makkelijker/soepeler te bedienen. Bij de Bear (degene die al een keer gerepareerd is en het nog maar matig doet) moet ik er tegenwoordig steeds bij blijven staan omdat de kom steeds los trilt tijdens het kneden.

Ik heb nu zo'n € 1.800 euro (2 machines in 5 jaar en een reparatie) aan Bears uitgegeven en ik vind het welletjes. Brooddeeg kneden doet de Bear op zich uitstekend, maar ik wil niet iedere 2 jaar een nieuwe moeten kopen of hem laten repareren. Ik heb er geen vertrouwen meer in, zeker niet na een raar en vervelend gesprek dat ik met Beko had waarin ze ook uitspraken deden over de Bear.

De Domino had inderdaad wat moeite met bijna 3 kg wat steviger deeg, maar het deeg was toch perfect gekneed. Dat wandelen viel echt mee, maar met de andere voetjes die er nu bijgeleverd gaan worden moet dat over zijn.

Ik heb overigens een tijdje geleden ook de glimmend mooie rode Kitchenaid 7580 van Melinda mogen testen :G. Een machine waar ik stiekem nog steeds verliefd op ben omdat ie zo mooi is ^)^ . Toch denk ik dat ik voor de Domino ga vooral omdat ik vond dat het deeg beter gekneed werd in de Domino. Afijn, de kogel is nog niet door de kerk.

De machines via jouw link zijn trouwens allemaal spiraalkneders en daar ben ik niet naar op zoek.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door willemsingapore »

Ik denk dat het niet helemaal correct is om de Bear met de Domino Smart 7 te vergelijken. De capaciteit van de Domino is veel groter. Ik kan het niet zo snel vinden maar ik denk dat hij zo'n 4kg meel / bloem of 6kg deeg aan kan :?: :?:
Als je je Bear gebruikt met een deeg van 3kg dan zit je wel tegen het maximale van zijn kunnen terwijl een Smart 7 nog maar op 50% van zijn capaciteit zit. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de Bear van Levine relatief sneller kapot gaat gewoon weg omdat hij vaak hoger belast wordt. Een fabrikant geeft een maximale belasting aan en de machine zal dat ook aan kunnen. Maar als je dat vaak doet zal de levensduur terug nemen. Een Smart 7 zal dus langer meegaan zolang je er 3kg deeg mee kneed. Ga je echter naar de 5kg deeg dan ;B ;B
Ik neem aan dat velen onder ons met een Bear geen problemen hebben daar we in het algemeen kleinere deegjes draaien...

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door lekkermelig »

@Levine: ik wilde je ook geen derde spiraalmixer aansmeren hoor :) , maar dit lijstje geeft wel een aardig overzicht van leveranciers in Italië, die niet alleen spiraalmixers maken maar ook heel vaak planetaire mixers. Niet dat je daar wat uit moet zoeken, ik vond het meer grappig om te zien dat zoveel van dit spul uit italie komt. Wat wil je ook met al die pasta en pizza...

@Willem
De capaciteit is inderdaad vrij onduidelijk. Een Beaar heeft een 5L ketel, de domino 7. Maar dat betekent niet perse dat ze meer kunnen verstouwen. KitchenAid en Kenwood hebben ook grotere kommen, maar kunnen echt geen 4 kilo deeg aan. Dat lijkt me vooral iets wat een leverancier zou moeten aangeven.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door Levinebaktbrood »

Nee, Willem dat zie je verkeerd. Je doet allemaal veronderstellingen die niet kloppen.

In de Bear kun je max 2,5 kilo deeg kneden. De kom heeft een inhoud van 5 liter. Ik ga daar nooit overheen omdat ik zuinig ben op mijn machines. Ik gebruik de Bear alleen voor kleine degen, meestal maar deeg voor 1 brood en zeg max 2 kilo deeg. De Bear die onlangs kapot is gegaan is niet eens veel gebruikt.

In de Domino kun je iets meer deeg kneden, de kom heeft een inhoud van 6,8 liter. Meer dan 3 kilo deeg kneden is niet aan te bevelen als het om brooddeeg gaat.

Volgens jouw veronderstelling zou je dan ook niet de Bear en de grote Kitchenaid 7580 kunnen vergelijken. Deze KA heeft net als de Domino een kom met een inhoud van 6,8 liter.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door lekkermelig »

Het is toch wonderlijk als de Bear opeens een slechte reputatie zou krijgen, terwijl iedereen er eerst zo lovend over was.. Ik heb mijne nu een jaar of drie, en gooi hem zo goed als altijd vol, dat wil zeggen 2,5 kilo, dat kan je dan weer mooi in drie of vier broodjes verdelen, en dat past precies op EEN rofco plank. Tot nu toe heb ik nog nooit trammelant gehad, en ik maak toch wel zo'n 6 a 8 kommen vol deeg per maand.
Ik denk dat alle mixers wel hun sterke en minder sterke kanten hebben. Mijn voornaamste bezwaar tegen mijn Bear: ik zou wel meer deeg tegelijk willen kneden. Daar heb je dan ook weer hele mooie machines voor, maar het moet wel een hobby blijven...

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door Levinebaktbrood »

De opzet van dit 'draadje' was om een stukje te schrijven over een machine die ook nieuw voor mij was. Ik dacht dat het wel leuk/interessant was om ook eens een ander merk te introduceren. De discussie gaat nu opeens over de Bear en dat is nooit mijn bedoeling geweest.

Ik heb nooit beweerd dat de Bear niet goed kneed en ik wil de Bear niet de reputatie 'slecht' meegeven. Ik geef alleen mijn persoonlijke mening weer.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door lekkermelig »

Hoi Levine,

Het was natuurlijk niet mijn bedoeling om dit draadje richting Bear te verbuigen, ik ben gewoon heel nieuwsgierig naar elke andere kneder, maar ik denk ook wel dat er in NL overal al erg snel teveel geld bovenop gegooid wordt, vergeleken met Italie/Duitsland etc. Als je een nieuwe kneder presenteert ga je al snel vergelijken, dus dan komt er nog wel eens een ander merk langs. Ik denk dat de Bear onder de forumleden een van de meest gebruikte machines is, dus zo gek is het ook weer niet.
Ik blijf heel nieuwsgierig naar je ervaring met de Domino. Slechte ervaringen met andere merken wil ik ook best horen, maar dat hoeft van mij niet perse op het forum. Ik denk wel dat jouw 'persoonlijke' mening wel erg serieus genomen wordt door veel mensen hier, dat moet je niet onderschatten. Tenslotte heb je een hele batterij aan apparatuur staan die ook nog eens veel gebruikt wordt.
Dus kom maar op met al die mooie Domino testresultaten :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
josina
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 19 aug 2012, 11:23

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door josina »

lekkermelig schreef:. Slechte ervaringen met andere merken wil ik ook best horen, maar dat hoeft van mij niet perse op het forum. Wil
Vind dat juist fijn dat er op het forum over slechte en goed ervaringen gepraat wordt. helpt bij het zoeken naar een nieuwe hulp ;) dus vooral blijven plaatsen.
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door ghost »

Ik ben nu nieuwsgierig heb je nu de domino gekocht en ben je er gelukkig mee? Omdat ik zie dat die nog niet onder uw onderschrift staat.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Domino Smart 7 planeetmenger

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb de Domino (nog) niet gekocht. Wellicht in de toekomst. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven he ^)^. En er was iemand zo lief om mijn kapotte Bear voor mij te repareren. Die krijg ik binnenkort weer terug :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie